Var fjärde lägenhet måste renoveras

Var fjärde lägenhet måste renoveras

I Sverige finns drygt 4,4 miljoner bostadslägenheter. Under kommande år behöver närmare 25 procent en renovering av vatten och avlopp.

 - Det gäller att åtgärderna görs på rätt sätt, så att vi inte skapar nya problem, säger Marie Hult, arkitekt och teknologie doktor med inomhusmiljöfrågor som specialitet.

Marie Hult arbetar på arkitektbyrån White i Stockholm och lägger just nu sista handen på en bok om VA-renoveringar i hus byggda mellan 1950 och 1975. Hon har funnit att det finns ett uppdämt renoveringsbehov.

- Varje år görs 25.000 stambyten i flerbostadshus. Behovet är 55 -65.000 om året, säger hon.

Det finns även en risk att åtgärderna inte blir tillräckligt omfattande. Stambyte och renovering av badrum räknas som underhållskostnader, men det är mer som borde åtgärdas på samma gång. Husen under den här tiden byggdes inte enligt dagens krav på vattensäkerhet enligt branschreglerna Säker Vatten-installation.

- Vi har sett många exempel på dåliga konstruktioner som orsakar vattenskador. Ett sådant är rör som är förlagda i bjälklagets fyllning. Om rören läcker blir det riktigt fuktigt och otäckt.

Tätt och snyggt

Ett annat vanligt konstruktionsfel är golvbrunnar placerade halvvägs in i badrumsväggen.

Om man bara byter ut ålderstigna rör så kvarstår risken för vattenläckor. Istället bör man se över möjligheterna att uppgradera VA-systemen till dagens kvalitetskrav. Det stora hindret är höga kostnader.

- Under den här perioden byggdes 1,3 miljoner lägenheter. En del har rivits, men vi uppskattar att drygt en miljon finns kvar. Bara stambyten och renoveringar av badrum i hus byggda mellan 1961 och 1975 kostar 170 miljarder kronor. Lägger man till 50-tals-husen blir det ytterligare 50 miljarder, säger Marie Hult.

Det är tekniskt möjligt att bygga om VA-systemen till dagens vattenskadekrav. Ett exempel är att bygga undertak i lägenheterna så att rören blir åtkomliga underifrån. Samtidigt gäller det att förebygga ljudproblem och se till att installationerna blir estetiskt tilltalande.

Alla måste samarbeta

White har startat en utvecklingsgrupp kallad "Förort" för att ta fram ett program om renovering av miljonprogrammets områden, hus och lägenheter. Målet är att utveckla processer och metoder för att resultatet på samma gång ska bli snyggt
och uppfylla viktiga miljökrav som exempelvis i Säker Vatteninstallation. Dessa bör, enligt Marie Hults mening vara ett av kriterierna i de nya miljöklassningssystem för
byggnader som nu utvecklas.

Enligt henne är det viktigaste att byggherren sätter ner foten och får arkitekter, konstruktörer, byggare och installatörer att arbeta mot samma mål.

- Brukarna måste också involveras i högre grad än idag, säger Marie Hult och ger ett exempel:

- Belastningen på en duschvägg minskar kraftigt om man torkar av den med en svamp efter varje dusch.

En viktig komponent i detta arbete är utbildade VVS-montörer som följer Säker Vatteninstallation och skriver avvikelserapporter när installationerna inte följer branschreglerna. Det synliggör framtida kostnader för fastighetsägaren och bidrar till att vattenskadorna blir färre även i äldre fastigheter.

Foto: Simon Johansson

Bilderna föreställer Marie Hult

Fakta Säker Vatteninstallation

En Säker Vatteninstallation utförs av ett auktoriserat VVS-företag enligt gällande installationsregler, av deras legitimerade montörer och arbetsledare och där föreskrivna kontroller är genomförda och intyg överlämnats till beställaren.

Branschreglerna har tagits fram av VVS-Auktorisation och VVS Företagen i samråd med leverantörer och försäkringsbolag. Syftet är att minska vattenskador, spridning av legionella, brännskador och förgiftning.

I Sverige finns 980 auktoriserade VVS-företag och 11 000 godkända montörer.

Mer information lämnas av:

Thomas Helmersson, vd VVS-Auktorisation, 0709-62 75 27