Han vågade starta en ekologisk fruktodling

Han vågade starta en ekologisk fruktodling

– Svenska äpplen ska säljas på smak, säger Roger Tiefensee som nyss prisbelönats av den anrika föreningen Gartnerfonden, just för sin välskötta fruktodling med enorma goda äpplen och för sitt engagemang i den gröna näringen i Södermanland.

Att börja odla frukt fanns i tankarna redan 2014 när Roger var med och startade Föreningen Sörmlandsäpplen. Föreningens vision är att Södermanland åter ska bli ett landskap fyllt av fruktodlingar och förädlare som tar tillvara på den mellansvenska fruktens specifika kvalitet och att odling och förädling av frukt blir en ny gren inom gröna näringar i Östra Mellansverige.

Tiefensees äppelodling, som är den näst största i Sörmland, slutar i bästa söderläge ner mot sjön Skundern i trakten nära Mamköping. Läget är vackert men också viktigt för ett bra klimat och innehåller äpplena. Men än viktigare är en engagerad odlare.

– 2018 planterade jag 1200 träd av sorterna Katja, Amorosa, Santana, Rubinola, Holsteiner Cox och Åkerö, som är det typiska sörmländska äpplet. För mig fanns ingen tvekan när jag startade att driva odlingen ekologiskt även om det innebär en ökad arbetsbörda med ochräsrensning och växtskydd, säger Roger.

Nu är allt skördat för säsongen och det blev cirka åtta ton, vilket är helt i linje med Rogers kalkyl. Målålsättningen är att nästa säsong vara uppe i full skörd, vilket är 10 ton eller ungefär 10 kg per träd.

– Överlag har 2022 varit ett bra äppelår och Roger har haft skörd på 9-10 kg per träd på skickade blommande sorter. En kallperiod när de första sorterna blommade gav lite mindre skörd på dessa träd och frost i blomningen kan ge slipsliknande skönhetsmärken på frukten, berättar han.

Det är något som vi konsumenter ratar när vi står där vid fruktdisken i butiken och letar perfekta exemplar. Som tur är kan Roger sälja mycket äpplen till bland annat Eskilstuna kommun, som gärna köper frukt av klass två, vilket inte innebär någon smakskillnad men har små skönhetsavvikelser.

– Kommuner är stora konsumenter av äpplen för både förskolor och skolors räkning.
Äpplen som inte säljer som konsumtionsfrukt av klass 1 eller klass 2 blir till härligt goda sortrena mönstrar, alla med sin speciella karaktär.

Jag samarbetar med en odlarkollega som har ett modernt mobilt musteri. Inget ska gå till spillo säger han.

Roger är också ordförande i Sörmlands Matkluster som organiserar företag som sysslar med matproduktion och förädling av livsmedel i Södermanland.
Belöningen till Roger är ett fint diplom och 10 000 kronor som delades ut den 10 november vid Gartnerfondens representantmöte på restaurang Oxenstiernan i Stockholm.

Motiveringen lyder:
Att i tider med svår konkurrensvåga starta en ekologisk äppelodling med för Södermanland typiska sorter som Katja, Amorosa, Santana, Rubinola, Holsteiner Cox och Åkerö. Roger var med och startade föreningen Sörmlandsäpplen med visionen att Sörmland återigen ska bli ett stort äppellandskap.

Om Gartnerfonden
Gartnerfonden instiftades redan 1897 som trädgårdsmännens allmänna understödskassa för människor i nöd. Flera donationer utgör grunden i fonden. Så småningom minskade måste av understöd och sedan 1979 delas en belöning ut till ”Förtjänt person inom trädgårdsnäringen i Sverige”.

Kontakt: ordförande Jörgen Orback jorgen.orback@tengbom.se 0704834590 eller vice ordförande Annika Tidehorn annika@tidehorn.one 0707945455