​Basilika fortfarande svenskarnas favorit men koriandern på väg att ta över

​Basilika fortfarande svenskarnas favorit men koriandern på väg att ta över

Basilikan är fortfarande den ört som svenskar handlar mest. Men förra årets försäljningsstatistik från Sveriges Ört- och Sallatsodlare visar att den färska koriandern ökar med stormsteg – svenskarnas vurm för det asiatiska köket och tex-mex har blivit en del av vardagen.

Sett till hela landet är den vanliga basilikan störst av alla svenskodlade krukörter. Dessutom ökar den fortfarande stadigt vilket antyder att den används allt mer frekvent samt att det tillkommer nya användare hela tiden.

– Basilikan är en basvara idag, säger Anders Huldt vice VD på Svegro. Speciellt den vi kallar vanlig basilika, Basilica genovese, som säljs mest i butik. Den ingår i husmanskosten. Det hör säkert ihop med vår stora kärlek för den italienska maten och att vi har lärt oss att använda den till mer än klassiker som pesto och caprese.

Koriander ökar med stormsteg

Ingen krukört har dock samma tillväxttakt som koriandern. Efterfrågan på den aromatiska örten, som ökat tack vare de thailändska, sydamerikanska och mexikanska kökens popularitet, har vuxit oerhört de senaste åren.

– För oss har koriandern växt med nästan 25% bara under det senaste året och vi ser ingen bromsning, fortsätter Huldt. Utöver att koriandern blivit en del av vardagsmaten, har den dessutom blivit en del av vår traditionella matlagning under storhelger då vi normalt bara använt dill och gräslök. Idag gör man till exempel lika gärna chili- och koriandergravad lax på påskbordet. Vi ser också en kraftig ökning på mynta, dragon och bladpersilja.

Hos Orto Novo, granne till Svegro på Ekerö utanför Stockholm, är det kruspersiljan som seglat upp som en revanschsugen bubblare. Enligt grundaren Per-Ove Kårfors beror det antagligen på att trenden för nordisk matlagning spridit sig från finrestaurangerna till hemmaköken. Men också på Orto Novo är det koriandern som går starkast framåt.

Norrland anammar koriandertrenden - ett år efter södra Sverige

Detsamma gäller på Hällnäs i Vindeln utanför Umeå som dominerar på den norrländska marknaden. Dock tog det lite längre tid för norrlänningarna att ta koriandern till sina hjärtan.

– Vi är lite mer skeptiska här uppe i norr, säger Björn Isacsson, VD på Hällnäs och skrattar. Här var det först för två-tre år sedan som koriandern verkligen slog igenom. Det är nästan ett år efter södra Sverige. Det var samma sak med basilikan när vi lanserade den här uppe för 20 år sedan.

Samtliga örtodlare bekräftar att de pliktskyldiga timjankvistarna som förr toppade många restaurangtallrikar verkar vara på utdöende. Idag ska de aromatiska blad som läggs på tallriken, höra ihop med maten och tillföra något extra.

5 örter dominerar

Trots att samtliga företagen i Sveriges Ört- och Sallatsodlare kontinuerligt lanserar spännande nyheter, är det ”the big 5” som står för 70 procent av den totala örtproduktionen.

– Det är framförallt basilika, dill, persilja, koriander och gräslök som dominerar och av dessa är det enbart gräslöken som inte ökar för tillfället. Vi ser det som ett tecken på att allt fler konsumenter i Sverige vill ha svenskodlade örter vilket givetvis är oerhört positivt, avslutar Anders Huldt.