Märta och Kalle Johansson är bönder och fruktodlare och driver Karlskrona musteri.

Must minskar äppelsvinn

– Must ska vara som att dricka ett äpple. Våra svenska äpplen är både söta och syrliga och kampen mellan smakerna ska finnas kvar i musten. Vi tar helt enkelt det man kan dricka ur ett äpple, utan att tillsätta något, pastöriserar musten och får en guldfärgad dryck som håller i ett helt år, säger Märta Johansson som är mustmästare och bonde tillsammans med maken Kalle i Karlskrona.

Men vilka äpplen är godast i must?
– Det är just det som är vår affärshemlighet, säger Märta och skrattar. Hon berättar att de mustar sin egen industrifrukt, alltså de äpplena som inte är tillräckligt snygga att säljas som de är i butiker.

– När äppelskörden är avslutad i oktober, sätter vi igång och mustar, det brukar hålla på framåt jul. Vi odlar tre sorters äpplen: Amorosa, Frida och Santana.Till musten väljer vi ut och blandar äppelsorterna. För att få en riktigt god must gäller det att balansera mognadsgraden och smakerna hos de olika sorterna. Det är hela tiden en kamp för att få den rätta balansen mellan sötma och syra. Vår must är ofiltrerad så den blir grumlig och får en bottensats men det gör att alla smakerna blir kvar. Musten tappas på glasflaskor och i boxar. Vi levererar must till lokala butiker och restauranger och bor du på hotell i Växjö kan du ha chans att få njuta musten till frukost.
Musten säljs även på Systembolaget.
Till Karlskrona Musteri, som Märta och Kalles musteri heter, kan den som vill lämna in frukt för mustning.
– Vi vet att många familjer tittar på sina egna äppelträd och undrar hur de ska hinna äta upp allt. Förutom att vi kan producera en fantastiskt god och hälsosam dryck så är det riktigt bra ur matsvinnsperspektivet.

I fruktträdgården utanför Karlskrona dignar äppelträden och Märta och Kalle är nöjda med det de kan skörda i år. Skörden är normal men så har det också varit ett arbetsamt år för att sköta odlingen på bästa sätt.
– Vi odlar ekologiskt och är KRAV-certifierade. De problem som uppstår bekämpar vi med biologiska metoder, vi gödslar med naturgödsel och vi tar bort ogräset med fräs, hacka och harv.
Alla våra "ätäpplen", alltså de snygga, levererar vi till Äppelriket i Kivik, berättar Märta.
Det är där ULO-lagren finns. De som verkligen har revolutionerat marknaden för svensk frukt de senaste åren. Vi har stort utbud av goda svenska äpplen som är ätmogna nu under hösten. Men det finns flera supergoda äppelsorter som t ex Santana, Frida, Rubinola, Elise och Rubinstar som mår gott av långtidsvilan över vintern och som sedan avlöser varandra och kan avnjutas nästan ända tills det är dags att påbörja den nya plockningen av svenska äpplen i augusti, säger Märta.

Läs mer om fruktodlingen och musteriet i Karlskrona här: http://karlskronamusteri.se/

Märtas goda äppelmustgröt
Koka helt enkelt havregrynsgröt på must, skippa äppelmoset och ät något som mer är en dröm än en frukost.