Alexander Tervasmäki driver Blåbärsgårdenälvplock den 24 juli. Här med barnen Isabelle och Wilhelm.

Tid för blåbär och andra hälsobär

I Japan kallas blåbär för "the vision fruit” eftersom det innehåller ämnen som hjälper ögat att snabbare anpassa sig till mörker. Men bäret har också visat sig bromsa åldersrelaterade minnesförsämringar. En bit utanför Hjo i Västergötland driver Alexander Tervasmäki Blåbärsgården som är en av de största blåbärsodlingarna i Sverige.

– Blåbärsodling är en starkt växande bransch och det är roligt att vi har ett sådant superbär i odling här, säger han. Alexander är också rådgivare för andra som vill starta blåbärsodling. Han berättar att det finns hundratalet odlingar i landet men att många är ganska små med allt från 100 till 1000 buskar. Hans egen odling har 10 000 buskar av American highbush blueberry, amerikanskt jätteblåbär.
– Normalt ger de tre kilo bär per planta men i Hjotrakten är det inte så varmt så skörden blir ofta lite lägre medan man i Skåne kan skörda fyra till fem kilo på en planta, säger han.

Hur är det med smaken då?
– En del bär smakar mycket, det skiljer både i sötma och syra mellan bären och det finns cirka 15 olika sorter. Reka är den sort som smakar mest likt skogsblåbär enligt mina kunder. Jag har många från trakten som kommer och plockar och det krävs faktiskt att man har en större ort i närheten för att alla bären ska gå åt, säger Alexander.

Den som inte vill ge sig ut i skogen för att plocka bär kan leta upp en odling med lite mer lättplockade bär. Självplocket på Blåbärsgården startar den 24 juli. Här hittar du fler bärodlare i landet.

Förvara blåbär
De stora blåbären har mycket god hållbarhet vid kylförvaring, den bästa temperaturen är vid 4–8 plusgrader.
Odlade blåbär är utmärkta och väldigt smidiga att frysa. Lägg dem bara i en låda med lock utan socker och lägg dem i frysen. De klumpar inte ihop sig som skogsbären utan blir styckfrysta. Det är lätt att plocka fina bär ur lådan i den mängd du önskar. Bären håller också formen efter tining och fungerar även fint till garnering av tårtor.

Mycket bär i säsong
Magnus Engstedt, rådgivare vid Bärfrämjandet berättar att det finns gott om bär i svenska odlingar nu. Inte minst jordgubbar. Jordgubbssorten Malwina som är stor, vacker och smakrik skördas för fullt och finns också i självplock. Den skördas en bit in i augusti. Det finns även en ökande odling av så kallade remonterande jordgubbar, sorter som blommar om och om igen. De odlas främst i tunnlar och de odlingarna skördar jordgubbar från juni till frosten kommer. De som odlar jordgubbar i växthus sätter stora plantor efter midsommar och börjar skörda först i slutet av augusti. Så alla vi som älskar svenska jordgubbar kan njuta länge än!

Både skörd och självplock av de tidiga hallonen är igång. I mitten av augusti och fram till mitten av september är det tid för hösthallonen, säger Magnus.

Hälsobär
Att bär är hälsokällor har väl knappast undgått någon. Vi får i oss massor av bra näringsämnen på ett lättsamt sätt genom att äta bär.
Våra bär som jordgubbar, hallon, blåbär och svarta vinbär är ovärdeliga eftersom de stabiliserar blodsockret. Bären är också probiotiska och ger god näring åt de viktiga tarmbakterierna. Vårt välbefinnande styrs mycket från magen och forskning visar att demenssjukdom kan ha koppling till magen.
Man har också sett att det finns ämnen i växter som kan stoppa åldersförändringar i hjärnan, t ex antocyanin som finns i bland annat blåbär. . De vilda bären som är färgstarkare rakt igenom innehåller mer antocyaner än de odlade, dock är de odlade bären mer lättfångade om man hittar en odling i närheten.

Bären är rika på C-vitamin, svarta vinbär är dubbelt så C-vitaminrika som apelsin, som stärker kollagen vilket finns i blodkärlens väggar men även i huden och ger stadga. C-vitaminet har många funktioner i kroppen och hjälper också E-vitaminet att återanvändas. I jordgubbar och hallon finns ellagsyra som ger skydd mot solens UV-strålar och i djurförsök visat sig kunna motverka cancer.
Det positiva med bär är att de är lätta att lägga till i frukostgröten eller muslin. Bären är också perfekta som mellanmål eller dessert och det kan vara lättare att få barn att äta sallad om man blandar i bär. En smoothie med blåbär är fantastiskt gott och kan göras på din favoritmjölk.

Recept och bild från Arla

Blåbärssmoothie

4 dl frysta eller färska blåbär

2 dl mjölk

2 1/2 dl vaniljyoghurt

ev 4 tsk florsocker, kan uteslutas

2 krm stötta kardemummakärnor

Mixa blåbär, mjölk och yoghurt i mixer eller matberedare. Tillsätt kardemumma och eventuellt socker. Rör om och häll upp i glas. Servera genast!

Smoothien blir riktigt kall och god om bären är frysta men färska går också bra.

Hälsningar från Bärfrämjandet genom Säsongensbästa (LRF Trädgård)