Så kan tryggheten ökas för butikspersonal

Så kan tryggheten ökas för butikspersonal

Att arbeta brottsförebyggande i butik leder inte bara till färre stölder utan också till tryggare personal. I den här artikeln undersöker vi hur du kan göra butikspersonalen tryggare. Vi tar brottstriangeln till vår hjälp.

Brottslighet är ett ökande problem för handlare. Enligt branschorganisationen Svensk Handel nåddes en ny toppnivå under 2021. Det är inte bara snatteri och skadegörelse. Många butiksanställda utsätts för hot, sexuella trakasserier och misshandel. Och allt fler handlare upplever svårigheter att rekrytera och behålla personal på grund av detta. Tyvärr finns ingen magisk formel eller smart trick som löser problemet. Men en teoretisk modell som kallas brottstriangeln kan ge oss insikter om vad som kan göras för att öka butikspersonalens trygghet.

Brottstriangeln

Brottstillfälle uppkommer bara om alla triangelns alla tre sidor finns. Källa: Brå.

Brottstriangelns sidor motsvarar förutsättningar som påverkar om brott kan komma att begås:

• Motiverad gärningsperson
  • Frånvaro av kontroll och kapabel väktare
  • Lämpligt offer/objekt.

Om en av dessa förutsättningar saknas sker inget brott. Det är innebörden i rutinaktivitetsteorinsom formulerades 1979 av de amerikanska kriminologerna Lawrence Cohen och Marcus Felson.

Rutinaktivitetsteorin

Enligt rutinaktivitetsteorin är brottslighet något som förekommer normalt och beror på de tillfällen som erbjuds. Ett brott sker när en motiverad gärningsperson hittar ett lämpligt offer (exempelvis en ensamarbetande handelsanställd) eller objekt (exempelvis skyltexemplar av nya smartmobiler) och det samtidigt finns en frånvaro av kontroll eller kapabla väktare (exempelvis varularm).

Teorin betonar vikten av rationalitet vid normbrytande beteende. Gärningsmannen gör en medveten riskbedömning. Därför kan viljan att begå brott dämpas genom att minska gärningspersonens nytta eller öka gärningspersonens risk. I praktiken kan det handla om åtgärder som att ha minst två anställda i butiken och kamerabevakning av personalentrén. Eller att ha stöldskydd på skyltexemplar av mobiler och snabbt spärra stulna smartmobiler.

Slå undan benen för brottsligheten

Alla brott kan förstås inte förklaras med rutinaktivitetsteorin. Den tar inte alls hänsyn till bakomliggande orsaker till brottsligheten som till exempel sociala och ekonomiska faktorer. Men som verktyg för att förstå hur brott kan minskas har den visat sig förtjänstfull.

Idén är enkel. Eliminera ett eller flera av de tre benen i brottstriangeln.

I artikeln i SafeTeams kunskapsmagasin går vi igenom dem, ett efter ett, och ser vad som kan göras för att slå undan benen för brottsligheten och skapa en tryggare arbetsplats för butiksanställda.

Artikeln kommer fram till en rad åtgärder som kan vidtas. Allt från att aktivt söka upp kunder i butik och erbjuda hjälp, till att ha varularm, undvika ensamarbete till att ha väktare, låsta montrar och kamerabevakning.

Läs hela artikeln om hur man kan öka tryggheten för butikspersonal här.