Arvid Carlsson Award by Sahlgrenska Science Park 2018. Foto: Anna Hult

​Kamp mot bakterier i Nobels anda

90 år efter att brittiske nobelpristagaren Alexander Flemming av en slump upptäckte penicillinet, får 1928 Diagnostics priset som bär en svensk nobelpristagares namn. De får det för sin strukturerade kamp mot antibiotikaresistens.

Grundarna till Göteborgsföretaget 1928 Diagnostics tilldelades årets Arvid Carlsson Award by Sahlgrenska Science Park. Kristina Lagerstedt och Susanne Staaf tog emot priset i samband med Park Annual som i år samlade rekordstort deltagande från den svenska och internationella life science-branschen.

- Kristina Lagerstedt och Susanne Staaf är drivna entreprenörer med ambition att motverka antibiotikaresistens. De har utvecklat 1928 Diagnostics till en av Sveriges hetaste startups genom att medvetet satsa på att bygga rätt team och tänka globalt från dag ett, säger Marianne Dicander Alexandersson, ordförande i juryn och styrelseordförande i Sahlgrenska Science Park.

Priset delas ut årligen till en entreprenör som driver utvecklingen framåt för människors hälsa och välfärd.

Årets Park Annual hade den stora omställningen av life science och vården som tema. Där ingår både AI och nödvändigheten av att redan från start tänka internationellt. Det är också två saker som präglat Göteborgsföretaget 1928 Diagnostics verksamhet och strategi från första början.

Under Park Annual berättade Susanne Staaf om hur de målmedvetet byggt verksamheten med ett globalt fokus. Inte minst av den självklara anledningen att antibiotikaresistens är ett av de största globala hoten mot människors hälsa.

Förenklat handlar det om en metod för att samla in och analysera stora datamängder med bakterie-dna hämtade från infekterade patienter runt hela världen.

Det blir ett verktyg för att både ställa diagnos och göra en prognos om en trolig bakteriespridning - och om antibiotika kommer att bita eller inte.

- Göteborg är ett bra ställe för att starta ett bolag. Men vi riktar in oss mot ett globalt problem. Alla länder måste hantera antibiotikaresistens, sa Susanne Staaf under sin presentation vid Park Annual.

Hon beskrev hur 1928 Diagnostics, som först ut på en omogen marknad, måste röra sig snabbt och storskaligt. Då är Sverige inte stort nog.

- Tekniskt kommer vi att finnas tillgängliga överallt. Men för att vara riktigt konkurrenskraftiga behöver vi även tillgång till den internationella kapitalmarknaden, och har fått kapital både från USA och Kina.

- Vi måste också närma oss de allra bästa experterna på området oavsett var i världen de finns.

1928 Diagnostics har tagit sitt företagsnamn från det år när Alexander Flemming arbetade med ett influensavirus i sitt labb, och just en septemberdag upptäckte att det hade råkat bli mögel i en bakterieodling. Han såg att det skapats en bakteriefri cirkel runt om möglet.

Flemming fick sitt nobelpris i medicin 1945.

Professor Arvid Carlsson från Göteborg fick nobelpriset år 2000.

Text: Kenny Genborg