Observe Medical till aktiemarknaden

Nydanande inom njurövervakning. Digital teknik som sparar tid och ger ett säkert beslutsunderlag i vården. Stort intresse för bolagets utveckling och tillväxtkraft, en lyckad lanseringsstart och ett säkrat FDA-godkännande. Observe Medical har snabbt gått framåt och blir nu listat på First North.

”Observe Medical kom in i inkubatorn år 2009. Vi har stöttat företaget i ett mycket tidigt skede och hela vägen fram till marknad. En klart spännande utvecklingsresa från idé till kommersialisering”, säger Erik Bengtson, inkubatoransvarig, Sahlgrenska Science Park. Glädjen över Observes förestående introduktionen på aktiemarknaden delas förstås med alla vänner och kollegor på Sahlgrenska Science Park, där alumniföretaget är verksamt.

Att listas på First North innebär ett rejält mognadssteg. Idag finns den första produkten på marknaden i Sverige, Danmark och Finland. Lansering i Tyskland väntar i höst och med ett FDA-godkännande i handen står USA-dörren öppen.

”Detta är ett bra steg för ett bolag som ska lansera på bred front. Vi ser fram emot emissionen som beräknas tillföra ungefär 22 miljoner kronor i kapital, för att bygga bolaget lönsamt” säger Magnus Emmoth, VD för Observe Medical. Han är nu ute och presenterar Observe för aktiesparare runtom i Sverige. Förväntningarna är stora inför teckningstiden den 13-17 juni 2014.

Under utvecklingstiden har bland annat Vinnova bidragit till företagets finansiering. Sahlgrenska Science Park har kvar ett visst ägande i det svenska företaget. Likaså äger investmentbolaget SEED Capital en del i det danska systerföretaget. Idag har Observe 9 anställda i Sverige, medan 3 personer arbetar på Observe A/S i Danmark.

Produktutvecklingen har skett i nära samarbete med svensk sjukvård. Sippi består av ett hävertsystem med tillhörande digital teknik som automatiskt registrerar patientens urinvolym varje timme. Säker information med statistik över trenden underlättar bedömningen, till nytta både för patienten och samhället. Tekniken öppnar också upp för möjligheten att få mer information från urinen. Redan i höst startar en ny studie med inriktning mot tillväxt av biofilm, vilket är grogrunden för bakteriell tillväxt i medicinsk utrustning och därtill vårdrelaterade infektioner.

Efter att Observe Medical nu har identifierat flera nya affärsområden beräknas världsmarknaden till uppemot 5 miljarder kronor årligen, enligt Magnus Emmoth. Utvecklingsresan från starten 2009 har varit spännande, 5-årstillväxten framöver ser mycket lovande ut.

För mer information, kontakta Magnus Emmoth, VD, Observe Medical AB, telefon 070-412 11 97, e-post Magnus.emmoth@observemedical.com

Bakgrundsfakta

Om Observe Medical

Företaget grundades år 2009 av tre personer med lång erfarenhet av medicinteknik – Magnus Emmoth, Mikael Charlez och Mikael Löfgren.

Observe Medical har utvecklat sin digitala övervakningsteknik i samarbete med kliniker i Göteborg, Stockholm, Örebro och Skåne.

Produkten Sippi TM består av ett hävertsystem som töms automatiskt och tillhörande digital teknik som automatiskt registrerar urinvolymen varje timme. Informationen kan avläsas vid vilken tid som helst. Samtliga registrerade värden lagras i systemet. Se www.observemedical.com

Om njurövervakning

Urinproduktionen är en spegling av hur njurarna fungerar. Om den når under en viss nivå finns risk för njursvikt och därför övervakas patientens urinmängd, ibland på operationsavdelningar och alltid noggrant under intensivvård. I praktiken är det ofta svårt att få kontinuitet i dagens rutiner, då s k timdiures kräver personal som manuellt tömmer kärl med exakt en timmes intervall samt noterar och beräknar manuellt.

Mätningar av patientens urinvolym utförs i regel av sjuksköterskor medan läkare använder informationen som beslutsunderlag. Tecken på njursvikt syns för det mesta i trenden under några timmar och därför behövs ofta statistik över volymen sista timman, pågående timma och trenden över dygnet för bedömning av vätskebalans och eventuellt behov av behandling. Digital teknik ger möjlighet till säker analys.

Akut njursvikt kan uppstå vid uttalad vätskebrist, organsvikt eller vid svåra infektionstillstånd (sepsis). Tillståndet är livshotande om inte behandling ges. Njurfunktionen (urinmätning) är en av de första parametrarna som tas i bruk på intensiven.

Inom universitetssjukhusen finns idag ofta s.k. MIG-team – Mobile Intensive Groups – som övervakar vårdavdelningars patienter som bedömts vara ”gränsfall” (och eventuellt behöver komma till intensiven). Idén kommer från Australien och syftar till att avlasta intensivvården. MIG-teamen har idag oftast inte möjlighet att genomföra njurövervakning via timdiures. Digital övervakningsteknik ger helt nya möjligheter till njurövervakning. En vårdplats på ett svenskt sjukhus beräknas kosta cirka 5 000 kr/dygn, medan en vårdplats på en intensivvårdsklinik beräknas kosta cirka 25 000 kr/dygn. I Sverige intensivvårdades totalt 63 650 patienter under 2009. (Källor: Svenska intensivvårdsregistret (SIR) 2009 samt Vårdguiden.se)

Text: Annika Åkervall