Biomedicinskt miljonstöd till innovativ forskning i Göteborg

Biomedicinskt miljonstöd till innovativ forskning i Göteborg

Konstgjorda blodkärl, diagnos av sjukdom i andningsvägarna, vaccin mot genital herpes samt diagnos och behandlingar mot Alzheimers sjukdom. Fyra spännande forskningsprojekt och företag i Göteborg har nu beviljats 1,5 miljoner kronor i verifieringsstöd från Sahlgrenska Science Park och GöteborgBIO. Målet är att skapa värdehöjande åtgärder för att underlätta en framtida kommersialisering.

Projekttiden för de fyra vinnarna startar redan i januari 2011 och pågår under ett års tid. Bidraget ges dels i form av ett direkt finansiellt stöd, dels i form av rådgivning och support till affärsutveckling och projektledning. Syftet med det årliga bidraget från GöteborgBIO och Sahlgrenska Science Park är att verifiera och säkra det kommersiella värdet i forskningsprojekt som befinner sig i koncept- eller utvecklingsfas inom det biomedicinska området. Totalt inkom 44 ansökningar, varav fyra höll för den hårda granskning som ansökan till bidraget innebar. Dessa fyra får nu tillsammans dela på 1 545 000 kronor.

Verifieringsbidrag säkrar studier av vaccin mot genital herpes

Simplexia är ett av de projekt och företag som nu beviljats stöd. Simplexia har sitt ursprung i Sahlgrenska akademin där en forskningsgrupp har identifierat ett protein som kan användas som ett vaccin mot genital herpes (herpes simplex virus typ 2, HSV-2). Simplexia kommer nu, tack vare beviljade medel, att kunna genomföra prekliniska aktiviteter som syftar till att verifiera vaccinet ytterligare i en in vivo-modell samt för utvärdering av olika immunförstärkande molekyler (adjuvans).

Genital herpes är den mest spridda sexuellt överförbara sjukdomen i världen. Omkring 20-30% av befolkningen beräknas vara smittade och enbart marknaden i USA beräknas vara värd runt 2,8 miljarder kronor per år. Simplexia har också i sin forskning en stor konkurrensfördel då vaccinet förväntas skydda människor även om de redan sedan tidigare är infekterade av det virus som orsakar munherpes.

– Verifieringsbidraget innebär att vi nu kan ta ytterligare ett steg i den prekliniska utvecklingsfasen och genomföra de värdehöjande studier som ska ligga till grund för produktplaneringen, säger Josefin Liljeqvist, projektledare på Simplexia.

Med mål att främja kommersialisering

– Genom att stödja idéer till produkter och tjänster från våra starka forskningsmiljöer främjar GöteborgBIO processen att kommersialisera forskningsresultat, säger Bengt Belfrage, processledare på GöteborgBIO. – För de flesta projekten är bidraget helt avgörande för att de ska kunna genomföra t ex en första patientstudie eller en klinisk test av konceptet, vilket i sin tur behövs för att kunna söka ytterligare extern finansiering, betonar Bengt Belfrage. Utan de här bidragen skulle vissa av projekten kanske aldrig nå en kommersialisering.

Stor samarbetsnytta

Gunilla Bökmark, VD på Sahlgrenska Science Park, betonar samarbetsnyttan och menar att man genom samarbete också förstärker varandra. – I och med att vi erbjuder både bidrag, affärsrådgivning, ändamålsenliga lokaler såsom kontor och laboratorier och mycket annat, så erbjuder vi också en helhet för forskningsprojekten. Samarbetsnyttan är därför oerhört stor, avslutar Gunilla Bökmark.

Övriga företag och projekt som beviljats verifieringsbidrag:

Arterion AB är ett Göteborgsbaserat företag som utvecklar konstgjorda blodkärl av bakteriell cellulosa.  Dessa konstgjorda blodkärl kan komma att ersätta tunna blodkärl som med dagens teknik inte går att byta ut. Verifieringsbidraget gör det möjligt för Arterion att i ett samarbetsprojekt utveckla sin unika tillverkningsprocess. Målet är ökade möjligheter att styra produktegenskaper och kvalitetssäkra produkten genom hög reproducerbarhet.

– Bidraget hjälper oss att snabbare förena förbättringar i olika processteg. Resultatet kommer att leda till ökad kontroll och möjligheter att tidigare påbörja mer marknadsnära samarbeten. Framför allt är vi mycket glada över att i vårt arbete få tillgång till den kunskap som docent Carl Johan Franzén på Industriell Bioteknik på Chalmers besitter, säger Kristoffer Drotz, produktionschef på Arterion AB.

Anna-Carin Olin leder ett samverkansprojekt för diagnos av sjukdomar i luftvägarna. Projektet, som kallas Diagnos 10 andetag, är en unik icke-invasiv metod för insamling och analys av partiklar i utandningsluft för diagnos av sjukdom i luftvägarna. Projektet närmaste mål är att demonstrera metodens kommersiella potential och kliniska nytta i specifika applikationer.

– Dagens metoder är i regel invasiva, vilket medför ett stort obehag för patienten. De är också resurskrävande och kan vara riskfyllda. Vår metod möjliggör förutom förbättringar på dessa områden, en unik precision för detektion av biomarkörer i utandningsluft hos patienter, säger Anna-Carin Olin.

MIVAC Development AB är ett läkemedelsföretag som fokuserar på forskning, utveckling och kommersialisering av innovativa behandlingar av autoimmuna sjukdomar, allergi terapier, behandlingar mot Alzheimers sjukdom och vaccin. Inom projektet ”Immunoterapi och diagnos av Alzheimers sjukdom” har man utvecklat en specifik antikropp mot toxiska komponenter som orsakar Alzheimers sjukdom. Verifieringsbidraget avser att verifiera antikroppens verkningsmekanism samt påvisa ”proof of concept” genom olika studier. Slutmålet är att utveckla denna antikropp både till ett läkemedel och som ett diagnostiskt verktyg.

– Verifieringsbidraget kommer verkligen att underlätta för oss att driva projektet under ett mycket värdehöjande kommersiellt utvecklingsskede och gynnar också projektets möjligheter att hitta fortsatt finansiering för att säkra dess kommersiella utveckling framöver, säger Anna Sjöblom-Hallén, projektledare på MIVAC Development AB.

Kontakt Sahlgrenska Science Park:

Gunilla Bökmark, VD, Sahlgrenska Science Park, tel 031-741 17 07

gunilla.bokmark@sahlgrenskasciencepark.se

Sahlgrenska Science Park hjälper nya företag inom life science-området att få den bästa möjliga starten på sin verksamhet. De erbjuder expertkunskap och erfarenhet på en affärsmässig grund, tillsammans med ett stort nätverk inom näringslivet och life science-området.

www.sahlgrenskasciencepark.se

Kontakt GöteborgBIO:

Bengt Belfrage, Processledare, GöteborgBIO, tel 0705-16 32 45, bengt@belfrage.se

Gunilla Ekholtz, Head of Public Relations, GöteborgBIO, tel 0766-452919, gunilla.ekholtz@goteborgbio.se

GöteborgBIO är en samverkansplattform för biomedicinsk utveckling. Huvudmän är AstraZeneca, Business Region Göteborg AB, Chalmers, Göteborgs universitet/Sahlgrenska akademin, Innovationsbron AB, Mölnlycke Health Care AB, Nobel Biocare AB, VINNOVA och Västra Götalandsregionen.

www.goteborgbio.se

Bild: Josefin Liljeqvist, Emelie Demerud och Åsa Ekholm