De svenska dentalföretagen Caresumables och Directa gör viktig affär

De svenska dentalföretagen Caresumables och Directa gör viktig affär

Directa Dental Group köper nu rörelsen kring de två produkterna Dry Dent och Comfortip som Göteborgsföretaget Caresumables utvecklat. Siktet är inställt mot världsmarknaden.

”Nu är det dags för någon annan att ta mina produkter ut i världen. Directa tycker om svensk innovation och produktion och har ”motorvägar” ut på olika marknader, säger Kristina Frisk, VD och designer för Caresumables, ett företag inom Sahlgrenska Science Park.

Directa Dental Group är ett av de snabbast växande tillverkningsföretagen av dentalprodukter i Norden. Fokus ligger på innovativa produkter som underlättar i det dagliga arbetet för tandläkare samt för patienter. Företaget startade 1916 och försäljningskanaler finns idag i 90 länder.

Innovatören Kristina Frisk kommer även framöver ibland att hjälpa till på viktiga mässor utomlands. Hon är glad för att tillverkningen sker i Västsverige. ”Directa tycker om svensk produktion och satsar mycket på utvecklingen i Norden, säger Kristina Frisk. Själv har hon redan nya planer för Caresumables som hon startade för 4 år sen.

”Vi har en ny produkt i pipeline som jag nu kommer att ägna mig mer åt. Inför en fortsatt utveckling av bolaget utvärderar vi också behovet av engångsprodukter inom sjukvården."

Kristina Frisk är van att jobba kundnära och försöker alltid fånga upp idéer som bygger på ett uttalat behov. Kärnkompetensen är industridesign och hon tycker att det är spännande att testa vad som fungerar. Att utvärdera hur produkterna tas emot på marknaden är också viktigt.

Caresumables första produkt DryDent finns på marknaden sedan år 2013. Den absorberar saliven under tungan, vilket gör det behagligare för patienten och hjälper tandläkaren att hålla det rent och torrt i munnen (speciellt viktigt när det gäller cementering, fyllning och bonding).

Den nya produkten Comfortip absorberar saliven i kinden och är resultatet av ett samarbetsavtal mellan Caresumables och DAB Dental. Den marknadsförs och säljs med ensamrätt under DAB Dentals eget varumärke Top Dent, i Norden och Baltikum. DAB Dental och Directa ingår i samma koncern.

Caresumables coachas av Sahlgrenska Science Park och har sin verksamhet i företagsparken.

Sahlgrenska Science Park arbetar för att stärka life science-området i Västsverige. Vi erbjuder expertkunskap och erfarenhet på en affärsmässig grund, tillsammans med ett stort nätverk inom näringslivet och life science-området.

För mer information, v g kontakta

Kristina Frisk, VD för Caresumables AB, telefon 072-209 20 80, e-post kristina.frisk@caresumables.com. Se även http://caresumables.com/