Göteborgsföretaget Calmino group når ut internationellt med IBS-behandling

Göteborgsföretaget Calmino group når ut internationellt med IBS-behandling

Nu tar sig Calmino groups försäljning in på den internationella marknaden. Österrike är först ut och Sydafrika väntar i juni. Samtidigt fördjupar sig företaget i mer forskning ihop med Chalmers och Sahlgrenska akademin (Göteborgs universitet) och internationellt. IBS (Irritable Bowel Syndrome) är idag mycket vanligt, såväl i Västvärlden som i Afrika.

”Vi har fokus på Europa men världen är intresserad. Efter två viktiga, vetenskapliga publikationer kring AVH200, extraktet som används i Proibs, vår svenskutvecklade kostbehandling av IBS, har intresset från olika länder ökat, säger Tobias Kisker, VD för Calmino Group.

Efter att Business Region Göteborg lyft fram Calmino presenterade Business Sweden dem under BIO International Convention i Chicago. På plats fanns Sanova Pharma - Österrikes största distributör av läkemedel - som nyligen lanserade Proibs på Apoteksmässan i Wien.

"Försäljningen i Österrike är igång och detta ger oss en god skjuts vidare i Europa. Vi ser att omsättningen för Calmino group kommer att fördubblas", säger Tobias Kisker. Företaget på Sahlgrenska Science Park är redo för tillväxt och kommer att rekrytera under året.

"Intresset från Sydafrika var lite mer överraskande och innebär en enormt stor potential", fortsätter Tobias Kisker. IBS är minst lika vanligt i Afrika som i Västvärlden. Idag talar man mer och mer om post-infektuös IBS, eftersom det är vanligt att besvären börjar efter en maginfektion.

”När det gäller fortsatt forskning och utveckling håller vi på att bygga upp fler samarbeten, både i Göteborgsregionen och med internationella aktörer”, säger Tobias Kisker.

Proibs finns idag på alla apotekskedjor i Sverige. Produkten innehåller ett unikt växtextrakt som har visat mycket positiva resultat i en dubbelblind, placebokontrollerad klinisk studie på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Från och med den 1 juli 2013 ansvarar läkemedelsföretaget Nordic Drugs för försäljning och marknadsföring av Proibs i Norden.

Calmino group AB startade år 2003 och bedriver verksamheten på Sahlgrenska Science Park i Göteborg. Företaget satsar på tillväxt och söker nu personal inom administrativa funktioner. Calmino utvecklar väldokumenterade produkter under egna varumärken inom affärsområdena munvård, hudvård och mage/tarm samt private label-produkter inom samma områden.

För mer information, v g kontakta Tobias Kisker, VD, Calmino group, tel 031-40 92 40, e-post tobias.kisker@calmino.com Se även www.calmino.com