Investering med bra magkänsla

Investering med bra magkänsla

Calmino group har nyligen genomfört en fulltecknad nyemission. Nya investeringsmöjligheter öppnades upp då företaget deltog på en lyckad investerarträff – arrangerad av Sahlgrenska Science Park och SEB - som vände sig direkt till externa ägare (privatkunder) i Sverige.

”Kapitalet är väldigt viktigt för vår vidare forskning och utveckling. Den största delen kommer att läggas på multinationella kliniska prövningar”, säger Tobias Kisker, VD för Calmino group.

Företaget är sedan många år verksamt på Sahlgrenska Science Park. Mest kända är Calmino för att ha tagit fram en kostbehandling mot IBS (Irritable Bowel Syndrome) som visade mycket positiva resultat i en klinisk studie på Sahlgrenska universitetssjukhuset för några år sedan. Idag säljs Proibs, ett livsmedel för specifika medicinska ändamål, genom alla apotekskedjor i Sverige via samarbetspartnern Nordic Drugs.

”Sahlgrenska Science Park öppnar dörrar. Nyemissionen på 5,8 MSEK blev snabbt fulltecknad och en stor del av detta är Science Parks förtjänst”, säger Tobias Kisker.

Tomas Nilsson, regionchef för SEB i västra Sverige är också mycket nöjd. ”Tack vare vårt goda samarbete med Sahlgrenska Science Park kan vi presentera intressanta start-ups till våra viktigaste privatkunder. Vi tycker att det är väldigt roligt, både att kunna bidra till viktiga investeringar i västsvenska bolag och att introducera nya företagsidéer till våra kunder”, säger Tomas Nilsson.

I år var första gången som den här typen av investerarträff genomfördes och efter mycket positiv feedback har SEB-teamet i Göteborg nu planerat för ett liknande event redan i höst.

För mer information, v g kontakta Tobias Kisker, VD för Calmino group via telefon 070-588 14 53 eller e-post tobias.kisker@calmino.com