Här är finalisterna till eHealth Award 2017

Här är finalisterna till eHealth Award 2017

Den 25 april delar folkhälso- och sjukvårdsminister Gabriel Wikström ut priset till företaget med den mest innovativa lösningen eller produkten inom digital hälsa. Juryn har nu valt ut tre finalister som deltar på eHälsomässan Vitalis, där vinnaren koras.

Alla finalister har innovativa lösningar med stor potential att bidra till förbättringar i vården. Dessutom har utvecklingen skett i nära samverkan med slutanvändarna, säger Emma Spak, jurymedlem och ordförande i Läkarförbundets råd för läkemedel, IT och medicinteknik.

För första gången genomför Sahlgrenska Science Park, Vitalis, Cerner och Nordic Connected Health Star Track initiativet eHealth Award - en utmärkelse i linje med regeringens och SKL’s “Vision e-hälsa 2025”. Målet är att uppmärksamma innovationer inom digital hälsa som finns i Sverige idag, eftersom de kan bidra till effektivare och säkrare vårdprocesser och mer engagerade patienter. Med eHealth Award vill vi visa på möjligheterna som skapas genom digital hälsa, och bidra till att innovationerna når den nationella och internationella marknaden.

- Digitala tjänster kommer inte ersätta traditionella vårdformer men bra tjänster kan förbättra såväl arbetsmiljö som kvalitet och patientsäkerhet. Därför är det viktigt att lyfta fram goda exempel så att de kan börja användas så snabbt som möjligt, säger Martin Andreasson, jurymedlem och regionråd i Västra Götalandsregionen.

Här är de tre finalisterna

Coala Life
Coala Life är ett medicintekniskt företag inriktat på hjärtdiagnostik och mobil hälsa. Företaget har utvecklat Coala Heart Monitor, en patenterad teknologi och en kommersiell lösning för distansövervakning och självscreening av hjärtljud och EKG. Teknologin är framtagen tillsammans med forskare på flera svenska universitet och framstående kardiologer.

- Det är en stor ära att vara finalist i eHealth Award 2017, och inte minst i konkurrens bland så många fantastiska e-hälsobolag vi nu har i Sverige. Vår vision att digitalisera hjärtat, hitta sjukdomar i tid och möjliggöra en helt ny individcentrerad och effektiviserad vårdmodell har nu blivit verklighet. Följ ditt hjärta och koppla upp din vårdgivare på distans med Coala!, säger Philip Siberg, CEO i Coala Life.

CollaboDoc
CollaboDoc har utvecklat en modern och unik programvara, ett processverktyg som stödjer ett effektivt arbetssätt med tät samverkan och minimal administration, som gör patienten delaktig i sin egen vård. Verktyget fungerar tillsammans med alla journalsystem och ger läkare möjligheten att fokusera helt på mötet med patienten eftersom dokumentationen går sekundsnabbt.

- Det känns fantastiskt kul att vi är finalister till E-health Award. Vi får nästan dagligen återkoppling från våra kunder att CollaboDoc inneburit ett lyft för hela verksamheten. Att kunna säga ”Ja- välkommen hit!” istället för”Nej- vi har inga tider!” upplevs som otroligt positivt av vårdpersonalen. Flera vårdgivare har också kunnat erbjuda vårdkrävande patienter längre besökstider samtidigt som behovet av hyrläkare minskat, vilket självklart ger kraftiga kostnadsbesparingar, säger Staffan Bjessmo, VD och grundare av CollaboDoc.

Mevia
Felmedicinering och missade doser är ett vanligt problem vid läkemedelsbehandlingar. Mevias innovativa teknologi hjälper individer att ta rätt dosering medicin i rätt tid, och kommunicerar i realtid med läkare, patient eller närstående. Lösningen bygger på funktionella tryck, anpassas till olika typer av läkemedelsförpackningar, och skickar information i realtid via GSM-nätet när läkemedel tas. Detta ökar följsamheten och därmed behandlingskvalitet och patientsäkerhet.

- Det känns fantastiskt roligt att vara finalist, framförallt då det är så många spännande bolag som är med i tävlingen! Oavsett hur det går är det positivt att ehälsa lyfts fram då det har en otroliga potential att hjälpa människor och jag blir givetvis stolt över att vi i vårt team får uppmärksamhet och publicitet för det arbete som vi gör, säger Jesper Hassel, VD i Mevia.

Se en film som visar de tre finalistbidragen här

Väl mött under invigningsdagen på Vitalis i Göteborg den 25 april!