Sahlgrenska Science Park finalist i EU:s RegioStars Awards 2016

Sahlgrenska Science Park finalist i EU:s RegioStars Awards 2016

Sahlgrenska Science Park har med internationaliseringsprogrammet Bridge blivit utvald finalist i RegioStars 2016.

RegioStars, ett prestigefyllt pris som delas ut av European Commission’s Directorate General for Regional and Urban Policy, är skapat med syfte att identifiera god praxis i regional utveckling och för att markera originella och innovativa projekt som kan inspirera andra regioner och projektledare.

Sahlgrenska Science Park är nominerat i kategorin ”Smart tillväxt” för internationaliseringsprogrammet Bridge. Programmet riktar sig till life science-företag som kommit en bit på väg i Sverige med sin produkt och har siktet inställt på en internationell lansering.

- En stor utmaningen för mindre medicintekniska företag är att den svenska marknaden är alltför liten för att nå lönsam försäljning och därför är en framgångsrik start på den första internationella marknaden avgörande. Bridge erbjuder en effektiv och tydlig väg med fokus på Storbritannien i första skedet, säger Ted Ternander, affärsrådgivare och ansvarig för Bridge internationaliseringsprogram.

- Vi är oerhört glada och stolta för att ha blivit utnämnda till finalister i RegioStars. Ett kvitto på att vårt unika tillvägagångssätt skapar mervärde, säger Ted Ternander.

Finalisterna har valts ut av en oberoende jury och priset delas ut i Bryssel den 11 oktober under 2016 Europeiska veckan för regioner och städer (Open Days).

För mer information kontakta Ted Ternander, Affärsrådgivare, ansvarig Bridge internationaliseringsprogram, telefon 0703-96 93 98, e-post ted.ternander@sahlgrenskasciencepark.se.