Hjärtstartare till landsbygden

Hjärtstartare till landsbygden

​Under november 2018 öppnades tjänsten SMS-livräddare i Västmanland. Tjänsten ären app där registrerade användare får en notis i sin mobil när SOS Alarm (112) får ett larm om ett hjärtstopp. Appen använder sig av platstjänster i mobilen, så endast användare som befinner sig i närheten av hjärtstoppet får notisen, och kan ta sig till platsen och påbörja hjärt- och lungräddning eller hämta närmaste hjärtstartare. Allt beroende på vilken instruktion du får i appen efter att du valt att du finns tillgänglig för att hjälpa till.

När Johan Lönneborg & Jan Lindberg ifrån Räddningstjänsten Sala-Heby kontaktade oss tidigare i år och berättade om tjänsten SMS-livräddare var det ett lätt beslut att vi skulle göra något tillsammans. Vi har ett långt samarbete med Räddningstjänsten Sala-Heby bakom oss då vi alltid samarbetat gällande placeringarna av de 31 hjärtstartarna som vi hittills placerat ut runt om i vårt verksamhetsområde, berättar Christer Eklind.

​- Det är en fantastisk utveckling att det nu finns en ökad möjlighet att fler personer ska överleva ett hjärtstopp genom att HLR-utbildade personer får chans att hjälpa till, säger Christer Eklind, vd på Sala Sparbank.

​Idag är många av hjärtstartarna i Sala och Heby kommuner centralt placerade i orterna. Vi ser därför ett behov att få ut fler hjärtstartare till landsbygden dit det tar längre tid för ambulansen att komma. Därför startar vi upp ett nytt projekt som är en del av den extra miljon som banken avsatte 2019 för viktiga insatser i våra kommuner. Enkelt förklarat så kommer man att få ansöka om en hjärtstartare som vi finansierar till 75 %. Vi öppnar upp ansökan på internationella hjärtdagen den 26 september sen kan man ansöka fram till 31 december 2019. Alla har möjlighet att ansöka – t ex. föreningar, privatpersoner, företag eller samfälligheter.

​- Beslut om vilka som får en delfinansierad hjärtstartare tas i samverkan med Räddningstjänsten Sala-Heby. Vi kommer att bevilja ansökningar under tiden, så vänta inte med att ansöka.

​På www.salasparbank.se/hjarta finns mer information och möjlighet att ansöka.

SMS-livräddare sprider sig över landet
Än så länge finns tjänsten SMS-livräddare i Stockholm, Södermanland, Västra Götaland och sedan november 2018 även i Västmanland. Men fler län är på gång bekräftar Johan Lönneborg på Räddningstjänsten Sala-Heby. I Västmanland finns det idag 2200 SMS-livräddare och i Sala är siffran ungefär 100 personer som hittills registrerat sig.

​​Registrera dig som SMS-livräddare
Har du HLR-utbildning kan du registrera dig som SMS-livräddare. Du laddar ner appen SMSlivräddare och registrerar dig enkelt. Även om inte tjänsten finns i ditt hemlän kan du registrera dig som användare.

För mer information kontakta:
Christer Eklind, vd
​​0224-850 80