Per Skargren, kommande vd på Sala Sparbank

Ny vd rekryterad

Under april månad påbörjade Sala Sparbank rekryteringen av en ny vd då nuvarande vd Christer Eklind efter 20 år valt att gå i pension. Efter en rekryteringsprocess med stort intresse för banken och många kvalificerade sökande kan nu styrelsen med glädje och stolthet redogöra för att Per Skargren anställts som ny vd. Han börjar sin anställning den första november 2021.

- Per har god och bred erfarenhet av arbete inom finansiell sektor. Han har därtill ett engagemang för sparbanksidén och personliga egenskaper som gör honom väl lämpad att leda Sala Sparbanks arbete till nytta för banken, våra kunder och verksamhetsområdens fortsatta utveckling, säger Hans Eljansbo, bankens styrelseordförande.

Per har en gedigen yrkesbakgrund i ledande befattningar. Den nuvarande tjänsten är hos Ludvig & Co som segmentschef för skog- och lantbruksaffären. Han har också en bakgrund med 19 års erfarenhet inom bank, med roller som företagschef samt skog- och lantbruksansvarig på Swedbank. Han har även arbetat på Danske Bank med både privatkunder, skog- och lantbrukskunder och företagskunder. Per är 43 år gammal och bor tillsammans med sin fru och två döttrar i Knivsta.

- Efter snart 20 år som vd på världens bästa bank känns det väldigt tryggt att lämna över till en så kvalificerad kraft som Per. Jag är helt säker på att Per, tillsammans med bankens fantastiska personal, kommer att fortsätta utveckla verksamheten på ett framgångsrikt sätt, säger Christer Eklind, nuvarande vd på banken.

Vi hälsar Per välkommen till Sala Sparbank - en bank med Sveriges nöjdaste bankkunder*.

För mer information kontakta styrelsens ordförande Hans Eljansbo.

Hans Eljansbo – styrelsens ordförande
hans.eljansbo@salasparbank.se

*Sparbankerna har Sveriges nöjdaste bankkunder 2020 enligt Svenskt Kvalitetsindex.

Skapar växtkraft

Sala Sparbank är en fristående bank utan aktieägare. Vi grundades 1828 och är landets näst äldsta bank. Vi har under många år gett tillbaka av vår vinst till olika lokala verksamheter. Att ge tillbaka för en bättre framtid, är en viktig drivkraft i vårt arbete. Det kallar vi växtkraft.