Sala Sparbanks vd Christer Eklind tillsammans med skolledningen i Heby kommun och Mary Juusela, grundare av Lika Olika-metoden.

Utbildningskoncept för minskat utanförskap och ökad empati till skolor i Heby & Sala kommuner

Tonen på skolor och i sociala medier i Sverige är hård. Toleransen för olikheter, oavsett om det är hur du ser ut, hur du tänker eller vad du tycker om att göra minskar.

Den psykiska hälsan är ett område som ligger oss varmt om hjärtat, och som vi flera gånger tidigare gjort insatser inom, därför kommer vi att finansiera ett treårigt utbildningskoncept till skolan.

- Det är med stor glädje vi nu kör igång. Att kunna erbjuda skolorna en metod som grundar sig i forskning om beteenden för att på ett långsiktigt sätt arbeta med psykisk hälsa känns oerhört värdefullt, säger Christer Eklind, vd på Sala Sparbank

Utbildningarna kommer att genomföras av företaget Lika Olika och verka för att minska utanförskapet och skapa en mer tolerant miljö med ett ökat välmående.

Mary Juusela, som är grundare till Lika Olika-metoden, menar att vi alla har ett ansvar för vilka långtgående konsekvenser våra sociala beteenden har.

- Du har ett ansvar, det du gör påverkar människor, familjer och arbetsgrupper långt mer än du anar. En suck, en ögonrullning, skitsnack bakom ryggen eller favorisering växer i storlek över tid och får effekter på andra människors potential och hälsa. Den som är ansvarig är avsändaren tillsammans med den tysta massan som står bredvid, menar Mary.

Vart kommer konceptet att genomföras?
Konceptet kommer att genomföras på högstadie- och gymnasieskolor i Sala och Heby kommuner. Först ut är Heby kommun som har sin första temaföreläsning för eleverna på Heby- och Östervåla skola under tisdagen den 29 september.

Välkomna att delta vid föreläsningen
Ni är välkomna att delta vid föreläsningen i Heby Skola. Föreläsningen startar kl. 09:00. Var på plats i god tid innan. Beräknad sluttid är 10:55. Med anledning av den pågående pandemin så önskar vi att ni föranmäler er via mail till marknad@salasparbank.se

Kontakt

• Christer Eklind, vd Sala Sparbank, christer.eklind@salasparbank.se, 0224-850 80. Han kommer ej att vara med fysiskt på plats utan nås för en kommentar/intervju via telefon eller e-post.
  • Mary Juusela, grundare Lika Olika-metoden, mary@likaolikametoden.se, 070-363 98 31
  • Inger Sandberg, rektor Heby skola 7-9, 0224-362 72