Sandvik LH518B - Enkel installation av nytt batteri med AutoSwap och AutoConnect

Sandvik samarbetar med Boliden i europeiskt premiärtest av BEV-lastmaskin

Först ut i Europa med att testa Sandviks batterielektriska lastmaskin LH518B blir Boliden, och det kommer att ske i Garpenbergsgruvan. Sandvik Mining and Rock Solutions har tillsammans med Boliden kommit överens om en tolv månader lång testperiod för den nya lastmaskinen, som drivs med batteri.

Garpenbergsgruvan ses som en av de modernaste och mest produktiva gruvorna i världen för zinkmalmsbrytning under jord. Lastmaskinen Sandvik LH518B är helt batteridriven och stöttar på så sätt Bolidens strävan efter ökad hållbarhet genom minskade utsläpp av växthusgaser under jord.

Sandvik LH518B är enkel att använda i de flesta underjordiska gruvarbeten då den inte kräver några större förändringar av gruvans infrastruktur. Lastmaskinens Sandvik AutoSwap- och AutoConnect-funktioner möjliggör enkel installation av ett nytt batteri på mindre än sex minuter. Detta gör det möjligt att maskinen kan återgå i drift betydligt snabbare än andra ”snabbladdande” BEV-maskiner för gruvor. Batteribytet görs av lastmaskinen själv under övervakning av operatören i förarhytten, därför behövs varken lyftkranar eller gaffeltruckar.

Sandvik LH518B är tredje generationens BEV-maskin med en fokuserad design på batterisystem och elektrisk drivlina, för att maximera potentialen med lastmaskinens batteridrift.

Testerna i Garpenberg är planerade att påbörjas under senare delen av 2022.

Turku, Finland, 24 november, 2021

För mer information, vänligen kontakta: Peter Lundmark, Key Account Manager, Sandvik Mining and Rock Solutions, tel: +46703292131, email: peter.lundmark@sandvik.com

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2020 omkring 37 000 medarbetare och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Mining and Rock Solution
Sandvik Mining and Rock Solutions är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, verktyg, reservdelar, service, digitala lösningar och hållbarhetsdrivande teknik för gruv- och entreprenadindustrin. Tillämpningsområdena täcker bergborrning, bergbearbetning, lastning och transport, tunneldrivning och bergbrytning. Under år 2020 uppgick intäkterna till cirka 33,6 miljarder SEK med omkring 12 500 medarbetare i kvarvarande verksamhet.