Både den batteridrivna lastaren LH518B och trucken TH550B använder Sandviks patenterade självbytessystem för batterier med funktionerna AutoSwap och AutoConnect

Sandvik samarbetar med LKAB för test av batteridriven truck och lastmaskin

LKAB, som driver världens största underjordiska järnmalmsgruva, kommer att testa den batteridrivna trucken Sandvik TH550B och den batteridrivna lastmaskinen Sandvik LH518. Sandvik Mining and Rock Solutions och LKAB kommer att samarbeta för ett gemensamt 12-månaders test av tredje generationens batteridrivna fordon (BEV) i samband med gruvbolagets projekt att utforma en ny världsstandard för hållbar gruvdrift under jord.

LKAB:s berömda gruva i Kiruna var bland de första i branschen att använda eldrivna lastare med matning via kabel och företaget vet en hel del om hållbarhets- och produktivitetsvinsterna med eldriven gruvdrift. Kiruna provade sin första kabelmatade ellastmaskin från Sandvik 1985 och har hundratusentals drifttimmar med Sandviks 25-tons kabelmatade ellastmaskiner.

”Elmotorerna förbättrar arbetsvillkoren och förarkomforten samtidigt som de ställer väsentligt lägre krav på ventilationen, tack vare avsaknad av avgaser och att de avger mindre värme, färre vibrationer och lägre bullernivåer”, säger Andreas Östdahl, Key Account Manager hos Sandvik Mining and Rock Solutions. ”Våra batteridrivna fordon ger ännu större frihet och flexibilitet än vår välbeprövade kabelmatade elmaskiner, och vi är stolta att kunna stödja LKAB:s föresats att implementera banbrytande teknik och införa mer hållbar gruvdrift.”

Kiruna ses allmänt som en av världens modernaste underjordiska gruvor och har producerat nästan 1,5 miljarder ton järnmalm sedan brytningen inleddes 1898. Inför att gruvan i Kiruna och Malmberget i framtiden kommer att nå nya huvudnivåer på mer än 2 000 meters djup till år 2030, tar LKAB fram nya metoder och smartare lösningar för hållbar gruvbrytning på stort djup.

LKAB kommer att testa Sandviks batteridrivna elfordon i sitt samarbetsprojekt SUM (Sustainable Underground Mining) med de svenska industriföretagen ABB, Combitech, Epiroc och Sandvik, med syftet att utforma en ny global standard för säker, koldioxidfri och kostnadseffektiv gruvdrift på stort djup. Dessa lösningar kommer bland annat att förlita sig på sådan teknik som automation och elektrifiering.

”Vi ser fram emot att få ta emot maskinerna och börja testa dem”, säger Per Brännman, gruvchef i Malmbergets underjordiska gruva. ”Det är viktigt för oss att komma igång med dessa tester eftersom vi efterhand kommer att övergå till koldioxidfri utrustning i våra gruvor. Batteridriven och autonom elutrustning kommer utan tvekan att spela en avgörande roll i att säkerställa högre produktivitet och större säkerhet i LKAB:s gruvor under de kommande åren och decennierna.”

I och med att de tillhör den tredje generationen batteridrivna elfordon har 50-tons eltrucken Sandvik TH550B och 18-tons ellastmaskinen Sandvik LH518B från grunden utformats kring sina batterisystem och elektriska drivlinor så att de maximalt kan utnyttja batterisystemets möjligheter. Både lastaren och trucken använder Sandviks patenterade självbytessystem för batterier med funktionerna AutoSwap och AutoConnect, vilka ger ökad tillgänglighet och högre säkerhet. Sandvik erbjuder branschens snabbaste ”depåstopp” för batteridrivna fordon, så att deras maskiner kan återgå till arbetet betydligt snabbare än ”snabbladdade” batteridrivna gruvmaskiner. På mindre än sex minuter kopplar utrustningen bort och ställer ned ett urladdat batteri, kör för att hämta ett nytt batteri som automatiskt ansluts medan operatören kan styra bytet utan att lämna maskinens hytt, och helt utan att man behöver några traverser, gaffeltruckar eller större förändringar av gruvans infrastruktur.

Affären inkluderar ”batterier som tjänst” från Sandvik, något som hjälper gruvor att spara på de initiala kostnaderna vid omställning till batteridrivna maskiner. Sandvik behåller ägandet av batterierna och laddarna, ansvarar för deras underhåll och säkerställer deras tillgänglighet. Sandviks tekniker ser till att batterierna fortsätter att vara i optimalt skick under hela deras långa livslängd. Och när batterierna inte längre passar för gruvarbetet ser Sandvik till att de återanvänds eller återvinns på ett ansvarsfullt sätt.

Sandvik lanserade Sandvik LH518B i september 2020. Med dess nyttolast på 18 ton utgör den gruvbranschens batteridrivna lastare med högst kapacitet. Sandvik presenterade Sandvik TH550B, uppföljaren till trucken Z50, i Las Vegas i september på MINExpo INTERNATIONAL® 2021. Båda dessa modeller kombinerar det bästa av två världar: Sandviks halvsekellånga erfarenhet av att designa och tillverka utrustning för gruvbrytning under jord och de innovativa batteripacken och elektriska drivlinorna från Artisan™.

Enligt planerna ska testerna inledas nästa år – Sandvik ska leverera TH550B under andra hälften av 2022 och leveransen av Sandvik LH518B förväntas i början av 2023.

Malmberget, Sverige, 13 december 2021

För mer information, kontakta: Andreas Östdahl, Key Account Manager, Sandvik Mining and Rock Solutions,
Telefon +46702608309,
E-post: andreas.ostdahl@sandvik.com