​Bättre NKI för Sandvikenhus

Sandvikenhus har följt upp förra årets mätning och resultatet är 2% bättre NKI. De förbättringsåtgärder som hela företaget varit engagerade i har gett resultat. Målet är att bli 5% bättre till 2017.

-Jag är stolt över våra medarbetare och vad vi åstadkommit under det här året. Samtidigt har vi 60% av arbetet kvar då målet är 5% hösten 2017. Vi firar idag men imorgon är det samma fokuserade arbete som gäller igen, säger VD Stefan Lundqvist.

Resultat på trapphusnivå

Eftersom resultaten redovisas ända ner på trapphusnivå har alla verksamheter tagit fram unika handlingsplaner, över 200 st. Handlingsplanerna finns att följa för alla medarbetare i en webbaserad portal.

De områden där kunderna haft mest feedback är trygghet, framförallt i allmänna utrymmen, samt rent och snyggt. Vad det gäller rent och snyggt är det även här allmänna utrymmen som tvättstuga och källare som sticker ut.

-Det är glädjande att se att handlingsplanerna verkligen riktat sig mot de områden där vi haft mest utvecklingspotential. Vi har bl.a. installerat taggsystem på källardörrar samt infört extern trapphusstädning. Men det finns inget viktigare än våra hyresgäster och att de är nöjda med oss och sitt boende och därför fortgår vårt enträgna arbete, säger VD Stefan Lundqvist.

Resultatet av enkäten sammanställs i två index; serviceindex (det som vi kallar Nöjd Kund Index, NKI) och produktindex samt områdena profil, attraktivitet och valuta för hyran. Tillsammans bildar dessa ett styrkort för kunddriven fastighetsförvaltning s.k. CustomerScoreCard.

Resultat serviceindex/NKI

Sandvikenhus
Sandvikenhus

NKI totalt

78,8
80,8

Ta kunden på allvar

88,1
89,3

Trygghet

74,3
75,8

Rent och snyggt

67,9
72,4

Hjälp när det behövs

87,6
88,3

Om enkäten

• I enkäten jämförs Sandvikenhus med 75 fastighetsbolag i Sverige.
  • 2015 genomfördes enkäten på hela beståndet, 2016 på halva. 2017 genomförs enkäten på hela beståndet igen.
  • 55,7% av hyresgästerna har anonymt svarat på kryssfrågor i den 4-sidiga enkäten.
  • Det är företaget Aktivbo som genomfört undersökningen.

• hyresgästundersökning
  • nki