För dig som älskar uteliv: Nya gratisappen Parkguiden visar vägen till parken

För dig som älskar uteliv: Nya gratisappen Parkguiden visar vägen till parken

Idag lanseras Parkguiden – en ny gratisapp för iPhone, Android och surfplattor som guidar besökare till parker runt om i Sverige. Via appen får användare tips och aktuell information om en mängd parker. Dessutom finns en pollenprognos-funktion. Då allergisäsongen ibland sätter krokben för parkbesök finns även funktionen ”sök närmsta apotek”. Parkguiden lanseras av Sanofi med Allegra (fexofenadin), ett receptfritt allergiläkemedel. Allegra har en påbörjad effekt inom en timme och ger mindre trötthet än andra äldre antihistaminer.

Förutom smarta sökfunktioner är appen fullmatad med information, tips och idéer för alla som älskar uteliv och parker. Parkguiden hjälper användare att svara på frågor som: Är parken bra för brännboll eller boule? Hur hittar jag dit?  Finns det en kiosk där? Är den handikapp- och/eller barnvänlig? Kan man spela minigolf? Var parkerar jag? Finns WC? Kan man fika där? Är parken bra för picknick? Finns det badmöjligheter?

–        Den kostnadsfria appen Parkguiden är ett “måste” för alla som älskar att vara utomhus under vår och sommar. Omkring var tredje person i Sverige lider av allergier. Många stannar inomhus under pollensäsongen för att slippa besvär som nästäppa, rinnande ögon, trötthet och huvudvärk. Vi hoppas att park-appen och Allegra, ett receptfritt allergiläkemedel, hjälper fler att njuta av Sveriges bästa parker, säger Karin Torberger, Category Manager Base Business and CHC, Sanofi.

Vidare så innehåller Parkguiden:

• Sökfunktion för att hitta parker i närheten av där du befinner dig eller per stad
  • Adress till parken samt karta och bilder
  • Fakta och kort historia om parken
  • Guide till aktiviteter man kan göra i parken
  • Pollenprognos per stad
  • Sökfunktion för apotek, inklusive vägbeskrivning till närmsta apotek i området
  • Information om allergier och receptfria läkemedlet Allegra

Alla användare kan dessutom göra ParkGuiden bättre genom att betygsätta parkerna. Parkguiden kan laddas ner genom App Store och Android Market.

Om Allegra
Receptfria Allegra (fexofenadin) är ett antihistamin som används vid behandling av säsongsbunden pollenallergi hos vuxna och barn över 12 år. Allegra har en påbörjad effekt inom en timme efter att du har tagit en tablett och effekten kvarstår i 24 timmar. Till skillnad från andra äldre antihistaminer så blir man mindre trött av Allegra. Allegra känns lätt igen på dess lila förpackning och säljs endast på apotek. För mer information besök gärna http://www.allegra.nu eller http://www.fass.se. Läs bipacksedeln noggrant.

Karin Torberger, Category Manager Base Business and CHC, Sanofi
070-3029699 eller karin.torberger@sanofi.com

Läs bipacksedeln noggrant innan användning.
Allegra® (fexofenadin) ett receptfritt läkemedel. Indikation: Symtomlindring vid säsongsbunden allergisk rinit. Allegra bör ej användas vid graviditet eller amning. Var försiktig om du har lever- eller njurproblem, har eller har haft hjärtsjukdom eller är äldre. Förpackning: Allegra 120 mg finns i blisterförpackning om 30 tabletter. Datum för översyn av produktresumé: 2012-03-09. För mer information se www.fass.se .

Adress: sanofi-aventis AB, Gustavslundsvägen 139, Box 141 42, 167 14 Bromma, Telefon: 08-634 50 00, www.sanofi.se. Vid frågor om våra läkemedel kontakta: infoavd@sanofi.com

SE-FEX-12-03-03