Nu blir Insuman Basal SoloSTAR det billigaste NPH-insulinet i förfylld penna

Den 1 maj 2011 sänker vi kraftigt priset på Insuman Basal SoloSTAR vilket innebär att Insuman Basal SoloSTAR blir 20% billigare än Insulatard FlexPen. Därmed blir Insuman Basal SoloSTAR blir det billigaste NPH-insulinet i förfylld penna på den svenska marknaden.

Den 1 maj 2011 sänks priset på Insuman Basal SoloSTAR till 259 kronor per förpackning om 5x3 ml. Priset på Insuman Basal SoloSTAR blir då 20% lägre än Insulatard FlexPen. Insuman Basal i cylinderampull är 11,9% billigare än Insulatard Penfill. Prissänkningen innebär stora möjligheter till besparingar för diabetsvården och den potentiella kostnadsbesparningen om alla patienter som idag står på Insulatard i Sverige skulle bytas över till Insuman Basal i motsvarande beredning är 24.278.623 kronor.

I de nationella riktlinjerna som kom i början av 2010 så rekommenderas NPH-insulin som förstahandsval till patienter med typ 2-diabetes. NPH-marknaden växer därmed och under 2010 växte NPH-marknaden med 5,4 procent jämfört med 2009.

Från och med 1 april 2011 finns NPH-insulinet Insuman Basal i insulinpennan SoloSTAR. SoloSTAR är mycket uppskattad av både patienter och vårdpersonal eftersom den är lätt att lära ut och lätt för patienterna att använda. Unikt för SoloSTAR är att den går att använda upp till 80 enheter per injektion. SoloSTAR-pennan har funnits sedan 2007 och finns redan med insulinerna Lantus och Apidra.

Insulin.se
Sanofi-aventis tillhandahåller flera typer av insuliner för att göra det möjligt att för patienter med diabetes att uppnå sina behandlingsmål. I sortimentet finns bland annat det långverkande insulinet Lantus (insulin glargin), medellångverkande NPH-insulinet Insuman Basal (insulin human, isophan) och kortverkande måltidsinsulinet Apidra (insulin glulisin). Besök gärna www.insulin.se för mer information.

Margareta Olsson Birgersson, medicinsk chef, sanofi-aventis, 0705-68 75 22
Per Öhlén, Terapiområdeschef Diabetes, sanofi-aventis, 0706-85 12 72

Referens:
www.tlv.se 2011-04-07
Prisskillnad fr o m 1 maj 2011
Insuman Basal SoloSTAR 5x3 ml, pris 259,20 kr
Insulatard FlexPen 5x3 ml, pris 324 kr
Prisskillnaden mellan dessa båda förpackningar är 20%.
Insuman Basal cylinderampull 5x3 ml, pris 244 kr
Insulatard Penfill 5x3 ml, pris 277 kr
Prisskillnaden mellan dessa båda förpackningar är 11,9%.

Besparingspotentialen baseras på uträkning MAT försäljning februari 2011

Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som identifierar, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se