Nu rullar influensabussarna ut i Stockholmsområdet

• Starten på årets influensasäsong närmar sig
  • Säsongsinfluensa drabbar varje år 5-12% av den svenska befolkningen och orsakar överdödlighet bland riskgrupper och hög sjukfrånvaro bland förvärvsarbetande1
  • Influensabussen är ett nytt initiativ av Sanofi och Vaccin Direkt där de välkända Fästingbussarna används för att erbjuda vaccin mot influensa

Stockholm – oktober, 2019Årets influensasäsong är snart här och i veckan är det dags för premiär av det nya konceptet Influensabussen. För första gången rullar de populära vaccinbussarna, tidigare kända för TBE-vaccinering (fästingvaccin), ut på gator och torg i Stockholmsområdet för att erbjuda snabb och enkel vaccinering mot influensan.

Enligt Folkhälsomyndigheten insjuknar mellan 5-12 procent av alla svenskar i influensan varje år. Den säsongsbundna influensan är en virussjukdom som, hos de flesta som drabbas, leder till hög feber, frossa, värk i kropp och huvud, trötthet och ofta även torrhosta. För riskgrupper innebär influensa risk för svår sjukdom och komplikationer men även unga och friska personer drabbas ofta hårt med hög feber och minst fem dagars sjukfrånvaro från jobbet.

Influensavaccin är det mest effektiva sättet att undvika att smittas av influensan. Under mottot ”#InfluensaNejTack” erbjuder i år VaccinDirekt i samarbete med Sanofi ett nytt koncept där man kan vaccinera sig snabbt och smidigt på en mobil vaccinationsmottagning. Vaccineringen sker på ett antal platser runtom Stockholm. Syftet är att öka möjligheten för allmänheten att enkelt och snabbt vaccinera sig mot säsongsbunden influensa.

Vi vet att våra bussar får folk att stanna upp och påminnas om att vaccinera sig. Och väl på plats finns det egentligen ingen anledning att skjuta upp det. Därför tror vi att det här initiativet kan öka medvetenheten för möjligheten att vaccineras mot influensa och förhoppningsvis minska antalet som insjuknar, säger Charlotta Zacharias, Leg. Läkare på Vaccin Direkt.”

Influensabussen utanför Riksdagshuset
Tisdag 19 november står influensabussen på Mynttorget utanför Riksdagshuset. Förhoppningen är att få politiker att vaccinera sig och på så sätt hjälpa till att sprida budskapet om vikten av att vara vaccinerad för att undvika sjukdom.

Snabba fakta om vaccination mot säsongsbunden influensa2,3,4
Influensavaccin är det mest effektiva sättet att skydda sig mot de skadliga effekterna av influensa.

Vaccination mot influensa skyddar inte bara en själv utan även personer i ens omgivning med nedsatt immunförsvar eller som inte själva kan vaccinera sig.

• Du bör vaccinera dig på hösten innan influensavirusen börjar cirkulera och säsongsinfluensan bryter ut.
  • Tänk på att det tar ungefär två veckor innan vaccinet ger ett bra skydd.
  • Du ska inte ha någon infektion med feber när du vaccinerar dig, men det gör ingenting om du är lite förkyld.

Om Sanofi Pasteur

Sanofi är ett globalt läkemedelsföretag med mer än 100 000 anställda i över 100 länder. Vi arbetar för att hjälpa människor hantera de sjukdomar och hälsobesvär som vi drabbas av under livets olika faser. Vi förebygger sjukdom genom våra vacciner och våra innovativa behandlingar lindrar lidandet hos de få som lever med sällsynta sjukdomar såväl som hos de miljontals som drabbas av kroniska sjukdomar.

Sanofi Pasteur är den affärsenhet inom Sanofi som arbetar med vacciner. Som en världsledare inom vaccintillverkning producerar Sanofi Pasteur högkvalitativa vacciner som möter sjukvårdens behov. Företagets historia med att ta fram vacciner som räddar liv sträcker sig mer än ett sekel bakåt i tiden.

Sanofi, Empowering life

Om VaccinDirekt i Sverige AB

VaccinDirekt är ett snabbt växande privat vårdföretag med fokus på kundbemötande, kunskapsutveckling och kvalité. VaccinDirekt bedriver 15 vaccinationsmottagningar och 7 Fästingbussar® i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Lund, Linköping och Helsingborg.

Referenser

1. Folkhälsomyndigheten, Influensavaccination som särskilt vaccinationsprogram, 2016: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b933f89c47f54a4ea47859bca687f614/influensa-sarskilt-vaccinationsprogram-15113.pdf

2. Vårdguiden 1177 om influensa: https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Influensa/XX

3. Folkhälsomyndigheten om influensa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/