Nya data för Eloxatin®, Taxotere® samt för tre forskningssubstanser presenteras på ASCO

Sanofi-aventis meddelar att totalt 375 abstrakt har godkänts inför det 43:e årsmötet för American Society of Clinical Oncology (ASCO) i Chicago, Illinois (1-5 juni, 2007). Resultaten från nyckelstudier kring företagets ledande anticancersubstanser Eloxatin (oxaliplatininjektion) och Taxotere (docetaxel injektionskoncentrat) kommer att presenteras tillsammans med kliniska studiedata kring forskningssubstanserna aflibercept (VEGF-Trap), S-1 (oral fluoropyrimidin) och TroVax® (terapeutiskt cancervaccin). Av de godkända abstrakten handlar 129 om Eloxatin, 214 om Taxotere, 29 om S-1, 2 om VEGF-Trap och 1 om TroVax. Även 193 abstrakt om Eloxatin och Taxotere godkändes för presentation vid de vetenskapliga sessionerna, varav 5 abstrakt om Eloxatin och 15 abstrakt om Taxotere ska diskuteras muntligt, inklusive presentation av 1 abstrakt om Eloxatin på ASCO:s plenarsession. Presenterade nyckelresultat i samband med Eloxatin-baserad behandling (i kombination med 5 FU/LV) täcker kliniska studier vid adjuvant behandling (postkirurgisk) av koloncancer (MOSAIC-studien) och metastaserande (avancerad) kolorektal cancer (NCCTG/N9741-studien, EORTC40983/EPOC-studien). Data kring Taxotere vid adjuvant behandling och metastaserande bröstcancer kommer att presenteras under mötet. Två fas II-studier har undersökt aflibercept (VEGF-Trap) som enskild substans vid åter-kommande äggstocks- och lungcancer. Aflibercept (VEGF-Trap) är en antiangiogen substans som blockerar den vaskulära endoteliala tillväxtfaktorn (VEGF) och som för närvarande utreds avseende användning för att hämma tumörtillväxt. Aflibercept är i utvecklingsfas III och utgör en del av samarbetet mellan sanofi-aventis och Regeneron. S-1 är en ny fluoropyrimidin som kombinerar tre forskningssubstanser: tegafur, ett proläkemedel till 5-fluorouracil; gimeracil (5-chlor-2,4-dihydropyridin) som hämmar enzymet dihydropyrimidin dehydrogenas, samt oteracil (kaliumoxonat) som förebygger gastrointestinala biverkningar. Fas III-data som ska presenteras utvärderar tilläggsbehandling med cisplatin till S-1 vid avancerad magsäckscancer. S-1 har lanserats i Japan av Taiho för en mängd indikationer inklusive magsäckscancer. Sanofi-aventis är ledande när det gäller utvecklingen av denna substans utanför Japan och vissa andra asiatiska länder. TroVax® är ett terapeutiskt cancervaccin som utvecklats i samarbete med Oxford BioMedica. Det riktar sig mot tumörantigenet 5T4 som förekommer i stor mängd i många typer av solida tumörer. Presentationen kommer att innefatta nya data från fas II-studier av TroVax vid njurcancer. Slutligen kommer även de första resultaten från det innovativa programmet ”My Child Matters”, ett unikt humanitärt pediatriskt cancerinitiativ i utvecklingsländer som sanofi-aventis sponsrat tillsammans med International Union against Cancer (UICC), att presenteras. För mer information: Anne Bancillon, sanofi-aventis, + 33 (0)6 86 31 03 89 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se