Sanofi-aventis utökar samarbetet med Världshälsoorganisationen (WHO) för att bekämpa tropiska sjukdomar

Ett nytt avtal undertecknades i Genève 10 oktober av Jean-François Dehecq, ordförande och koncernchef för sanofi-aventis, och Anders Nordström, tillförordnad generaldirektör för WHO. Avtalet gäller en donation till ett värde av 25 miljoner dollar under en femårsperiod i kampen mot förbisedda tropiska sjukdomar som drabbar människor i världens fattigaste länder. Avtalet är en förlängning och utökning av den tidigare överenskommelsen om sömnsjuka, som ingicks 2001 och gällde för en femårsperiod. Målet är nu att vidga åtgärdsprogrammet till att omfatta andra förbisedda tropiska sjukdomar, som leishmaniasis, Buruli-sår och Chagas sjuk-dom, med tillämpning av den innovativa strategi för sjukdomsbekämpning som WHO nyligen presenterat. I maj 2001 åtog sig sanofi-aventis att under en femårsperiod bidra till WHOs kamp mot sömn-sjuka. Under dessa fem år (2001-2006) har ett stöd värt 25 miljoner dollar gjort det möjligt att gratis dela ut tre läkemedel som tillverkas av koncernen (pentamidin 200 mg, melasorprol och eflornitin), och att förstärka WHOs resurser för att screena riskutsatta befolkningsgrupper, vårda personer som bär på parasiten, och utbilda sjukvårdspersonal på fältet. Närmare 14 miljoner människor har screenats och 1 miljon injektionsdoser har distribuerats via det logistiska nätverk som byggts upp av Läkare utan Gränser. Närmare 110 000 liv har räddats genom dessa åtgärder. Med utgångspunkt i de uppnådda resultaten förklarade Afrikanska Unionen 2005 att målsättningen att få bort sömnsjuka från listan över de stora folkhälso-problemen nu kunde betraktas som realistisk. Det avtal som nu tecknats bekräftar sanofi-aventis långsiktiga engagemang för åtgärder mot förbisedda tropiska sjukdomar, och är ett logiskt inslag i företagets policy att bereda tillgång till kvalitetsläkemedel för människor i utvecklingsländer som drabbats av sjukdom inom något av fem viktiga områden: malaria, tuberkulos, leishmaniasis, sömnsjuka (afrikansk tryponosomiasis) samt epilepsi. I denna policy ingår också att ställa vaccin till förfogande. Presskontakt på sanofi-aventis: Annette Hedman, Kommunikationsdirektör, tfn. 070- 289 88 64. Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är världens tredje största läkemedelsföretag och det största i Europa. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se Bakgrundsinformation Afrikansk trypanosomiasis eller sömnsjuka Afrikansk trypanosomiasis eller sömnsjuka är en av de mest komplexa - och mest försummade - av de endemiska tropiska sjukdomarna. Sjukdomen sprids genom bett av tsetse-flugan och är vanlig på den fattiga afrikanska landsbygden. WHO beräknar att det idag finns 70 000 personer som har sjukdomen. Sömnsjuka är en av de få sjukdomar där effektiv behandling bygger på att befolkningen går igenom ett screeningprogram för att hitta sjukdomen i tidigt stadium. Symtomen i sjukdomens tidiga stadier, när behandlingen har störst möjlighet att bli framgångsrik, är ofta lätta eller ospecifika. Detta gör att patienterna ofta söker vård först när sjukdomen gått mycket långt, så att komplicerade vårdinsatser krävs och möjligheterna till bot är mindre. Om sömnsjuka inte behandlas leder den alltid till döden. Döden inträffar först efter långvarigt lidande. Leishmaniasis Leishmaniasis är en parasitsjukdom som överförs genom bett av sandmyggor. Detta är en extremt komplex sjukdom med sex olika former. Visceral leishmaniasis, där de inre organen angripits, är den allvarligaste formen. Om sjukdomen inte behandlas dör vanligen patienten inom två år. En viss andel av fallen utvecklas till att sprida parasiter genom huden (post-kala azar dermal leishmaniasis). Den vanligaste formen av sjukdomen är den kutana. Den ger oftast upphov till sår i ansiktet och på armar och ben. Även om såren läker av sig själva så ger de allvarliga funktionsnedsättningar och lämnar stora och permanenta ärr. Ännu mycket värre är den mukokutana formen, som angriper slemhinnorna i de övre luftvägarna, med svåra skador som följd i näsan, munnen och halsen. Diffus kutan leishmaniasis ger kroniska hudskador som aldrig självläker. Den sista formen är recidiverande kutan leismaniasis, där sjukdomen blossar upp efter avslutad behandling. Enligt WHOs beräkningar löper 350 miljoner människor risk att få leishmaniasis, 12 miljoner har sjukdomen i någon form, och omkring 1,5 till 2 miljoner nya fall uppkommer varje år. Buruli-sår Buruli-sår är en svår hudsjukdom, som orsakas av en bakterie. Denna bakterie är fortfarande relativt dåligt känd. Sjukdomen är inte helt klarlagd och smittvägarna är okända. Därmed försvåras utvecklingen av preventiva strategier. Om sjukdomen inte behandlas utvecklas den till omfattande förstörelse av huden, och ibland även av ben, ögon och andra vävnader. Uppskattningsvis en fjärdedel av de drabbade får permanenta funktionsnedsättningar. Ibland måste lemmar amputeras för att rädda patienternas liv. Även om hudskadorna läker ut kvarstår ärrvävnad som kan ge permanenta rörelseinskränkningar. Dessa problem förvärras just nu, när sjukdomen fått ett kraftigt uppsving, särskilt i vissa delar av Västafrika. Ända tills nyligen har de enda möjligheterna för svårt drabbade patienter att kunna återgå till ett normalt liv byggt på dyrbara operationer och långvariga sjukhusvistelser. Eftersom sjukdomen främst uppträder i fattiga områden på den afrikanska landsbygden har sådana åtgärder inte legat inom räckhåll för de flesta av patienterna. Nya förhoppningar att kunna bekämpa sjukdomen väcktes i mars 2006, när preliminära resultatet indikerade goda behandlingsresultat efter en engångsbehandling med en kombination av olika antibiotika. Om dessa resultat kan bekräftas i fler studier kommer den nya behandlingen att revolutionera utsikterna att få denna besvärliga sjukdom under kontroll. Chagas sjukdom Chagas sjukdom är en parasitsjukdom som överförs genom bett av skinnbaggar, som bor i sprickorna i väggar och tak till lerhyddor och andra hus av dålig kvalitet, vanligen på landsbygden och i slumområden kring de stora städerna i hela Latinamerika. En annan viktig källa till smitta är transfusion med infekterat blod. Kronisk infektion, som ofta debuterar i barndomen, ger så småningom irreversibla skador på hjärtat, matstrupen, tjocktarmen och det perifera nervsystemet. Patienter med svår kronisk sjukdom blir allt sämre och dör slutligen i tidig vuxen ålder, ofta av hjärtsvikt. Även om bekämpning av värdinsekten har medfört en dramatisk minskning av antalet nya fall i Latinamerika, så behöver mycket mer göras för att förbättra behandlingen av de människor som blir infekterade, ibland efter blodtransfusion med infekterat blod.