Therese Alshammar ny coach för Team Santander

Therese Alshammar ny coach för Team Santander

Team Santander, laget där 100 personer från hela Sverige genomför En Svensk Klassiker tillsammans – har en ny simcoach. Therese Alshammar har 72 internationella mästerskapsmedaljer och har slagit 14 världsrekord under sin karriär. Nu ska hon coacha Team Santanders deltagare inför Vansbrosimningen den 8 juli.

Therese kommer att ge deltagarna i Team Santander tekniktips och träningsprogram fram till Vansbrosimningen. Nytt för i år är att samtliga träningsprogram och tekniktips kommer att publiceras på Santander Consumer Banks hemsida samt Team Santanders Instagram och Facebooksida.

– Att få möjligheten att lära ut simning är en stor passion för mig, dels för att få ge tillbaka av all min kunskap, men kanske främst för att få se människor utvecklas. När jag fick frågan om att coacha Team Santander kände jag att det var en perfekt matchning – att få sprida kunskap och att få se hundra personer utvecklas utifrån deras individuella nivå, säger Therese Alshammar.

Alshammars insats syftar till att få fler personer i rörelse året om – både deltagarna i Team Santander och de som följer teamet i sociala medier. Teamets huvudcoach är precis som tidigare år, skidlegendaren Johan Olsson.

– Vi vill göra träning tillgängligt för så många som möjligt genom att publicera våra träningsprogram för olika träningsnivåer. Vi kommer även att ge våra bästa tips på hur man förbereder sig inför En Svensk Klassiker. Det känns helt fantastiskt att ha med Therese Alshammar i laget som coach. Hennes erfarenheter är ovärderliga! Hon kommer att bidra med mycket kunskap till teamet när det gäller både simteknik, mentala förberedelser och träning i stort, säger Johan Olsson.

Team Santander då och nu
Team Santander gick tidigare under namnet Min Klassiker. Då utsågs fyra personer som tillsammans skulle genomföra En Svensk Klassiker. Nu får hundra personer möjligheten att genomföra de fyra motionsloppen: Vansbrosimningen, Vätternrundan, Lidingöloppet och Vasaloppet/Öppet spår – med hjälp av proffscoacher.

– Vi genomför Team Santander för andra året i rad. Det som började med en idé i ett konferensrum har blivit en stor motionsrörelse som sprider inspiration och stort engagemang. Att vi dessutom berikar laget med så många proffscoacher i teamet är en ynnest. Det bevisar att vi gör något rätt, att det här är ett projekt som engagerar och attraherar såväl deltagare som etablerade coacher. Det ska bli spännande att ge alla som följer teamet tillgång till samtliga träningsprogram, tips inför grenarna och hur man förbereder sig inför respektive lopp, säger Sune Mejding, Nordisk sponsringschef, Santander Consumer Bank.

Förutom Johan Olsson och Therese Alshammar kommer Daniel Breece att coacha laget i cykling inför Vätternrundan.

Team Santander startar klassiker-året med Vätternrundan den 17 juni.

Om coacherna:
Johan Olsson har både OS- och VM-guldmedaljer i längdskidåkning och är ett etablerat namn i idrottsvärlden. Han har varit ambassadör för Santander Consumer Bank sedan 2015 och är Team Santanders huvudcoach.

Therese Alshammar har totalt 72 internationella mästerskapsmedaljer och har slagit 14 världsrekord. Therese karriär sträckte sig över hela 23 år – hon är den enda simmaren i världshistorien som har hållit sig i den absoluta toppen under så lång tid.

Daniel Breece har lång erfarenhet av cykling och är bland annat chefredaktör för tidningen Bicycling.

Om En Svensk Klassiker:
En Svensk Klassiker är en idrottsutmaning utöver det vanliga där du inom en 12 månaders period skall skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet. Vår mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om.

Läs mer om Team Santander här.

För ytterligare kommentarer eller mer information kontakta:

Eskil Pedersen, Nordic Communications Director Santander Consumer Bank

Eskil.pedersen@santanderconsumer.no

Santander Consumer Bank är en nordisk bank med 1500 kollegor i Sverige, Norge, Danmark och Finland och är stolta över att vara en del av den globala koncernen Banco Santander med 144 miljoner kunder och över 200 000 anställda i 45 länder.

I Sverige har vi en halv miljon kunder och på kontoret i Solna jobbar 400 engagerade medarbetare.