Sappa och NENT utökar sitt samarbete – TV6 och Viaplay i Sappas kanalpaket

Sappa och Nordic Entertainment Group (NENT), som äger bl.a. Viaplay och TV6, fördjupar sitt samarbete. Under hösten 2021 stöptes TV6 om till Sveriges breda underhållningskanal och nya linjära hem för sport av nationell angelägenhet, vilket Sappas kunder fortsatt kommer att ha tillgång till. I det största kanalpaketet kommer dessutom Viaplay Film och Serier att ingå.

Med målsättningen att erbjuda ett av marknadens största utbud av TV-kanaler, är NENT en naturlig och mångårig samarbetspartner för Sappa. Många av NENT:s kanaler ingår i några av Sappas mest populära kanalpaket med bland annat kanaler som TV3, TV6, TV8 och TV10, vilket understryker det goda partnerskapet och har varit en viktig pusselbit i att bolagen nu utökar samarbetet.

- Alltsedan diskussionerna kring NENT:s stora satsningar startade i höstas, har det aldrig varit någon tvekan om att Sappa ville nå en överenskommelse för att fortsätta samarbetet med NENT. Sappa har under senare tid haft stora framgångar på fastighetsägarsidan och vunnit många avtal, vilket förutsätter ett slagkraftigt TV-utbud i toppklass. NENT:s TV-kanaler är viktiga för oss och det är med stor glädje som vi fortsatt erbjuder dem till våra kunder. Det har varit en konstruktiv förhandlingsprocess där vi nu nått en överenskommelse som säkerställer fortsatt distribution av NENT:s stora utbud av sport, film och serier, säger Hasse Svensson, VD på Sappa.

Överenskommelsen innebär att Sappa fortsatt kommer kunna erbjuda NENT:s kanaler i sitt TV-utbud och därtill en hel del ytterligare förbättringar för kunderna. Som en följd av det nya avtalet kommer flera av tjänsterna i TV-utbudet att förbättras, där bland annat Viaplay Film och Serier inkluderas i Sappas största kanalpaket.

- Vårt mål är att erbjuda så mycket sport och underhållning som möjligt, till så många som möjligt. Tillsammans med Sappa säkerställer vi nu att en stor del av Sveriges hushåll fortsatt har tillgång till vintersport, det stundande handbollsmästerskapet, europeisk toppfotboll, vår nya satsning på Damallsvenskan, herrarnas Hockey-VM och med start i sommar även herrlandslaget i fotbolls matcher i Nations League, kommande EM-kval samt VM-kval. Och då har vi inte nämnt all underhållning som också kommer att finnas kvar på kanalen. Vi är även glada över att kunna inkludera Viaplay Film och Serier i det största paketet, där tittarna får tillgång till över 130 Viaplay Originals, ännu fler Hollywoodfilmer och serier, samt underhållning för barn och ungdomar, säger Johan Martis, Head of Wholesale Sweden, NENT Group.

• Telekom

• sappa
  • tv

Vi levererar bredband, TV, digitala omsorgstjänster och telefoni till kunder i hela landet. Vi är ett av Sveriges största telekombolag och har funnits länge i branschen. Bland våra kunder har vi alltifrån nätägare, fiberföreningar, byggherrar och fastighetsägare, till samfälligheter och bostadsrättsföreningar.

Andrea Jonsson

Presskontakt Marknadskommunikatör