SATS återvänder till Hisingen

SATS märker en ständigt ökande efterfrågan på träning hos Göteborgarna, för att möta efterfrågan och önskemålen öppnas ett nytt träningscenter i Eriksbergs köpcentrum på Hisingen. SATS Eriksberg beräknas öppna under våren 2013.

Det nya träningscentret blir cirka 1 700 kvadratmeter stort, i ett plan,  med den senaste designen och träningsutrustningen. Centret kommer att erbjuda en stor gruppträningssal, en cykelsal, öppna träningsytor, ytor för personlig träning, en välplanerad konditionsavdelning samt en hot yoga-studio för succéklassen Hot Mojo. Träningscentret kommer även erbjuda barnpassning för de många barnfamiljerna i området.

- "Att vi nu stärker Göteborgsregionen med ytterligare ett träningscenter känns fantastiskt och ligger helt i linje med vår mission i Göteborgsregionen. Med detta tillskott ökar våra möjligheter att hjälpa ännu fler att nå sina träningsmål och träna regelbundet, genom att vi kommer närmare deras hem och arbetsplatser", säger Farhad Jabbari, VD SATS Sverige.

SATS Eriksberg blir SATS 8:e träningscenter i Göteborg, och det första på Hisingen sedan SATS Backaplan stängdes under våren 2010.

Taggar

SATS är Nordens ledande träningsföretag med 110 helägda träningscenter. SATS har ca 275 000 medlemmar och finns i ett trettiotal tätorter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.SATS Ägs av danska TryghedsGruppen smba. Företagets vision är att förbättra människors vardag genom att vara en drivkraft för bättre hälsa och ökat välbefinnande. SATS omsätter ca 1,6 miljarder SEK och har cirka 4 500 medarbetare. läs mer på ww. sats.se.

Julie Tellugen Hæhre

Presskontakt +4741901011

Nordens ledande träningsföretag

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenter med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

SATS ELIXIA ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som ägs av Altor (51 %) och TryghedsGruppen (49 %). Huvudägarna har en gemensam vision för den fortsatta utvecklingen av träningsbranschen i Norden.

SATS ELIXIA i siffror
• Omkring 160 träningscenter i Norden
• Mer än 7 000 medarbetare, varav cirka 2 000 heltidsanställda
• Cirka 435 000 medlemmar
• Omsättning: cirka 2,5 miljarder NOK
• 21 miljoner besökare under 2013

Företagshistorik
SATS etablerades på marknaden 1995, under en tid när gymmen ännu inte slagit igenom bland den breda allmänheten utan mest besöktes av muskelbyggare. Vi inom SATS bestämde oss för att ändra på detta och erbjuda ett träningsalternativ för vanliga människor. Konceptet blev en stor framgång som spred sig till de övriga nordiska länderna och vi byggde ut vår verksamhet och köpte upp några av de marknadsledande aktörerna i Sverige, Danmark och Finland.

Varumärket ELIXIA lanserades 2001. Strategin var att erbjuda marknadens bästa service och träningsupplevelse med välutrustade träningscenter av högsta kvalitet. Vid utgången av 2013 hade
ELIXIA 61 träningscenter i Norge, Finland och Sverige.

År 2014 fusionerade SATS och ELIXIA samman och Nordens ledande träningskoncern skapades.

Historiska milstolpar:
1995 - SATS öppnar sina första åtta träningscenter i Norge.
1998 - SATS växer och har 49 center i Norden när kedjan blir en del av amerikanska 24 Hour Fitness Worldwide.
1999 - SATS förvärvar den svenska träningskedjan Sports Club.
2000 - SATS expanderar i Danmark och har nu mer än 100 center i Norden.
2001 - Varumärket ELIXIA lanseras med elva center i Norge (efter att året innan köpt upp Frisk och Colosseum med åtta träningscenter) och fem i Finland.
2002 - Investmentbolaget Nordic Capital och de norska grundarna köper tillbaka SATS.
2003 - SATS expanderar i Finland.
2005 - SATS förvärvar träningskedjan E2 med åtta träningscenter i Sverige.
2006 - Tryg i Danmark smba köper SATS
2007 - ELIXIA köper Sportsclub Stavanger AS med sju träningscenter i Stavanger och Bergen.
2009 - SATS öppnar ytterligare sju center.
2010 - ELIXIA expanderar och öppnar två center i Sverige.
2011 - ELIXIA öppnar ytterligare sju center. Investmentbolaget Altor köper ELIXIA.
2013 - SATS säljer samtliga center i Danmark för satsa på tillväxt i Norge, Sverige och Finland.
ELIXIA öppnar sitt första center i Stockholm.
2014 - Fusion mellan SATS och ELIXIA vilket blir Nordens största träningskoncern. I Sverige namnändras alla ELIXIA-center till SATS medan centren i Norge och Finland fortsätter att operera som två varumärken.