SATS Norden och Urban Tribes by Running Sweden lanserar unikt koncept för löpträning

SATS och Urban Tribes by Running Sweden har tecknat ett omfattande samarbetsavtal och lanserar idag ett nytt träningskoncept för alla löpälskare i Norden – SATS Tribe Running.

– Löpning är större än någonsin och har under senaste åren vuxit till en stark folkrörelse, säger Mats Oretorp, Commercial Director på SATS. Vi är mycket stolta över att idag kunna berätta hur vi genom samarbetet med Urban Tribes på allvar möter upp den explosionsartade efterfrågan på löpträning i Norden, bland annat genom Urban Tribes professionella löpcoacher.

Löpning har kommit till Sverige och Norden för att stanna, och har utvecklats från att vara säsongsbetonad träningsform till en helårsaktivitet för de stora massorna. Större tävlingar i Sverige fulltecknas på nolltid och sätter deltagarrekord år efter år. SATS ser stora utvecklingsmöjligheter inom löpning och kommer nu att erbjuda samtliga medlemmar möjlighet till professionell löpträning på olika nivåer med elitlöpare från Urban Tribes.

Professionella löpcoacher nu tillgängliga för alla
SATS blir den första träningskedjan som med start 2014 erbjuder alla sina medlemmar löpträning med professionella löpcoacher. Träningen riktar sig mot både existerande och nya medlemmar som vill ta sin löpning till nästa nivå. Träningskonceptet lanseras i två steg; inomhus med Runners Strength med start 7 januari 2014 – ett tufft styrkepass som är speciellt utformat för löpare – och utomhuskonceptet Tribe Running med lansering i slutet av mars 2014. Då kommer upp till 150 SATS-medlemmar från olika SATS-center jogga till en och samma plats, centralt belägen i parkmiljö. Denna tribe delas sedan upp i mindre grupper efter snabbhet och hur tufft den enskilda medlemmen vill springa just denna dag. På så sätt kan alla delta, oavsett nivå. Upp till fem professionella löpcoacher från Urban Tribes by Running Sweden leder hela passet.

Kombinationen av Urban Tribes trovärdighet och kompetens inom löpning och SATS varumärkesstyrka och tillgänglighet innebär att SATS tar en strategisk position, och blir den ledande aktören på marknaden för löpning.

– Tribe Running handlar inte enbart om löpning – det handlar om att skapa team som bryter barriärer. Team som alla kan identifiera sig med där människor blir hälsosammare, friskare och starkare och lär sig nya saker om sig själva, säger Rubin McRae, huvudcoach på Urban Tribes.

För mer information och pressbilder, besök även vår pressida.

Se filmen här.

Runners Strength by Urban Tribes

Genom ett unikt samarbete med löparexperter garanterar vi att du får
den perfekta förberedelsen på den snart stundande utomhussäsongen. Runners Strength by Urban Tribes bygger på effektiva styrkeövningar som gör dig till en bättre löpare. Klassen är 55 min lång.

Run Tough
Precis som namnet utlovar är denna klass TUFF. Det är intervallträning. Tuff intervallträning. Syftet med klassen är att göra dig snabbare och öka din uthållighet. De som deltar i denna klass bör klara att springa 10 km på 60 minuter eller snabbare. Grupperna som deltagarna delas in i börjar på denna nivå och uppåt.

Run Speedplay
Detta är en lättare klass som ger deltagaren känsla för tempoväxlingar. Den lämpar sig för erfarna löpare som vill ha en mindre intensiv intervallträning eller för nybörjaren som aldrig tränat intervallträning tidigare. Detta är en träningsform som startade redan på 1930-talet i Sverige och sedan dess blivit ett välkänt begrepp inom löparklubbar världen över. Klassen stärker din mjölksyretålighet men också din hjärt- och lungkapacitet och till och med din neuromuskulära förmåga. Den hjälper även rutinerade löpare att förbereda sig på oväntade intensitetshöjningar under ett lopp.

Run Pace
En klass där du lär dig att hålla ett jämt tempo – att inte dra iväg i början, eller bli helt slut mot slutet. Detta är en bra klass för dig som nybörjare och det kommer att finnas grupper som kommer att gå eller jogga en 5 km-runda men även andra grupper som kommer att springa betydligt fortare. Tanken är att du ska kunna ta en lättare joggingrunda eller en tuff temporunda, lite beroende på vad du känner för just denna dag. Vi garanterar uppvärmning, drills och en 5-km runda i en exakt hastighet.

Om SATS

SATS är Nordens ledande träningsföretag med 106 helägda center. SATS finns i ett trettiotal tätorter i Norge, Sverige och Finland. Grunden till SATS lades i Norge 1995 och konceptet har sedan vuxit till övriga nordiska länder genom förvärv av de marknadsledande aktörerna i Sverige och Finland. I Sverige blev träningskedjan Sports Club en del av SATS 1999. SATS har över 270 000 medlemmar och närmare 13 miljoner besökare per år. Det gör SATS till den största aktören i Norden. www.sats.se