​Klimaspørgsmålet er ikke højeste prioritet for danskerne

FNs klimamål skal ikke stå øverst på dagsordenen hos virksomhederne. I hvert fald ikke, hvis det står til danskerne. I stedet er det bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion, der er vigtigst. Derefter kommer klimaet. Det viser resultaterne fra bæredygtighedsundersøgelsen Sustainable Brand Index 2018.

7.000 danskere er blevet interviewet om deres holdning til bæredygtighed. De er blandt andet blevet spurgt om, hvordan danske virksomheder bør prioritere blandt FNs 17 verdensmål. Svarene viser, at mål nr. 12, ansvarligt forbrug og produktion, ligger øverst.

– Vi kan se en øget forståelse blandt befolkningen for, hvad man forbruger, og hvilken effekt det har. Samtidig stopper man ikke med at forbruge, og så er delen omkring bæredygtig produktion tiltalende, siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.

Det mål, som ifølge danskerne bør prioriteres lavest, er nummer 14, der handler om hav og marine ressourcer.

Hele listen – Sådan prioriterer danskerne de globale bæredygtighedsmål

1.Ansvarligt forbrug og produktion (mål 12)

2.Klimaindsats (mål 13)

3.Sundhed og trivsel (mål 3)

4.Anstændige jobs og økonomisk vækst (mål 8)

5.Rent vand og sanitet (mål 6)

6.Industri, innovation og infrastruktur (mål 9)

7.Bæredygtig energi (mål 7)

8.Livet på land (mål 15)

9.Kvalitetsuddannelse (mål 4)

10.Ligestilling mellem kønnene (mål 5)

11.Afskaf fattigdom (mål 1)

12.Mindre ulighed (mål 10)

13.Partnerskaber for handling (mål 17)

14.Fred, retfærdighed og stærke institutioner (mål 16)

15.Stop sult (mål 2)

16.Bæredygtige byer og lokalsamfund (mål 11)

17.Livet i havet (14)

Spørgsmålet om de globale bæredygtighedsmål blev stillet som følger: "Hvilke af følgende mål synes du, at en virksomhed skal prioritere at arbejde med? Vælg 1-4 stk."

Sustainable Brand Index er Nordens største undersøgelse om bæredygtighed, og den er blevet gennemført årligt siden 2011. Undersøgelsen skal belyse bæredygtighed og udbrede og øge viden om det.

Sådan blev undersøgelsen foretaget

I 2018 er i alt cirka 40.000 respondenter blevet interviewet i Norden. 7.000 i Danmark, 16.600 i Sverige, 6.200 i Norge og 9.600 i Finland. Målgruppen for undersøgelsen er borgere på 16-70 år i de enkelte lande. Udvælgelsesgrundlaget er repræsentativt for hvert lands befolkningssammensætning. Interviewene blev gennemført januar-marts 2018.