Nominerade till Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande 2015

I januari 2015 valde Sustainable Brand Insight ut 10 företag som under 2014 startat eller breddat specifika insatser inom hållbarhet och hållbart varumärkesbyggande. Av dessa 10 återstår nu 3 stycken – de som bedöms uppfylla prisets kriterier på bästa sätt.

Det grundläggande och tyngsta kriteriet är att insatsen skall präglas av nytänkande och innovation med ett fokus på framtiden. Utöver detta skall följande fyra kriterier uppfyllas:

1. Företaget i fråga har vågat testa något nytt samt utmana befintliga normer och sätt att göra affärer i sin bransch.

2. Företaget i fråga har lyckats sätta ett tydligt fokus på sitt hållbarhetsarbete.

3. Insatsen i fråga har engagerat konsumenterna och fått dem att ändra sitt beteende, alternativt forma ett helt nytt beteende.

4. Insatsen har skapat potentiellt varaktig förändring för både företaget och konsumenterna.

Slutgiltigt nominerade 2015 är följande företag och insatser

1. Coop - "Ekolöftet"

2. Nordic Choice Hotels - "Dear Tripadvisor"

3. Åhléns - "Bra val-lägenheten"

Vinnare & prisutdelning

Vinnaren kommer att utses och få motta sitt diplom på den årliga prisutdelningen i Sustainable Brand Index™ 2015. Tid och plats för detta är 23e mars kl.16.00-17.30 på Nalen i Stockholm. Det finns ett antal platser reserverade för pressen, är du journalist och vill delta på eventet? Hör av dig till sigrun.fagerfjall@sb-insight.com.

• csr
  • varumärke
  • marknadsföring
  • kommunikation
  • sustainability
  • coop
  • kf
  • åhléns
  • axstores
  • nordic choice hotels
  • clarion hotel
  • prisutdelning
  • tripadvisor
  • socialt ansvar

Sustainable Brand Insight arbetar inom hållbart varumärkesbyggande. Våra Insight och Strategy produkter förser dig med kunskap, förståelse och förmåga att agera på den framtida marknaden. Idag hjälper vi några av Skandinaviens ledande varumärken med att placera hållbarhet i den unika kontexten av deras varumärkeslöfte.

Maria Kausits

Analyschef Statistik & analys +46 (0) 73 655 34 70