Filmfest Sundsvall, Foto: Lia Jacobi

Årets upplaga av Filmfest Sundsvall – vi gör vår största digitala satsning någonsin

Äntligen! Den 29 september är det dags för fjärde upplagan av Filmfest Sundsvall. Och den erbjuder många nyheter. En digital festival, en ny europeisk tävlingskategori, ett nyinstiftat internationellt barnfilmspris och givetvis liveakter och filmvisning på Bio Drakstaden.

Under tio dagar kommer den digitala besökaren kunna ta del av samtliga filmer ur det gedigna utbudet som visas på Bio Drakstaden, plus några extra norrländska guldkorn - totalt 131 filmer från 39 länder. Besökaren köper ett digitalt festivalpass och kan sedan streama utbudet.

- Vi blir en av de första filmfestivalerna i världen som kör hela programmet online och hela programmet på biograf. Otroligt häftigt, främst för att vårt program nu kan ses av filmälskare i hela landet, säger Andreas Fock, programansvarig för Filmfest Sundsvall som arrangeras av Film Västernorrland.

Festivalen kommer också kunna besökas på plats på Bio Drakstaden i Sundsvall.

- Vi var en av de tre sista festivalerna i Europa som hann köra precis innan pandemin tog vid 2020 – och i år råkar vår invigningsdag vara samma dag som restriktionerna lättar. Det blir alltså festival på Bio Drakstaden precis som vanligt, samtidigt som ansvarstänket vi alla nu lärt oss genomsyrar evenemanget, säger Andreas Fock.

Utbudet under festivalen är som vanligt både brett och spetsigt i en rolig och utmanande blandning.

- I vårt stora och brokiga program finns något för alla. Nyfiken på en charmig dramakomedi om en grekisk skräddare? Se ”Tailor”! Intresserad av ett vansinnigt trädförflyttningsprojekt i Georgien? Se hyllade ”Taming the Garden”. Och för det senaste inom internationellt filmberättande, se Vykort från världen-programmen.

Dokumentärfilmare från Västernorrland startar och ramar in årets festival. Årets festivalfilm ”Klipp till” är skapad av Rebecka Ekholm, och kommer att visas i början av varje visningspass. Festivalen invigs med Gunnar Hall Jensens internationella framgång ”Oh, it Hertz”.

- Vi vill vara en mötesplats för norrländsk och svensk filmbransch. Och en plattform varifrån våra egna filmskapare kan få nationell och internationell uppmärksamhet, säger Andreas Fock.

Nytt för i år är att det finns två nya tävlingssektioner, Next Europe och Barnfilm från världen. Next Europe erbjuder exklusiva premiärer av 16 filmer. Dessa tävlar om det nya Stone City Award. I Barnfilm från världen tävlar 22 internationella barnfilmer om det nyinstiftade Pija Lindenbaum Award.

- Genom de nya tävlingssektionerna steppar vi upp till en ny nivå. Att göra barnfilmssektionen till en internationell tävlan är ett sätt att signalera vikten av högkvalitativ barnfilm. Vår europeiska tävlan i sin tur innehåller uppmärksammade filmer som ”After Love”, som fick premiär i Cannes, och den råstarka debutlångfilmen ”Wildfire”, säger Andreas Fock.

Under årets festival presenteras en fokussektion som heter USA Today med fyra kortfilmsprogram och ett par långfilmer.

- Man kan tycka att amerikansk film får tillräckligt med utrymme redan. Samtidigt har USA som nation de senaste åren varit politiskt intressant med stormningen av Kapitolium, covid-19-ignorans och högljudd klimatretorik. Med USA Today vill vi lyfta vad den yngre generationens filmskapare berättar om, säger Andreas.

Filmklippning deluxe
    Seminarietemat i år är filmklippning. Och det är prominenta namn som gästar festivalen. Årets filmhedersgäst är Margareta Lagerqvist som bland annat klippt ”Bron”, ”Störst av allt” och ”Rum 213”. Från Melbourne deltar Jill Bilcock och pratar 20-årsjubilerande ”Moulin Rouge” och från Los Angeles är en av de mest prisade och aktuella klipparna just nu med, som bland annat klippt ”The Queen’s Gambit” och ”House of Cards”, Michelle Tesoro.

Musik – både på duken och live
    Ingen filmfestival utan musik! Under programpunkten Music Mania premiärvisar vi i år fyra internationellt hyllade musikdokumentärer. Möt Kinshasas vibrerande musikscen, Sibelius-Akademien i Helsingfors, folksångaren Karen Dalton och punkiga Poly Styrene.
    Årets liveakter är musikhedersgästen Frida Johansson med Umeåbandet Barnet och Sundsvallsbandet Gibrish. Dessutom kommer Nordmark Pod att spela in ett avsnitt med Frida Johansson live från q.bar-scenen.

- Sundsvall är en musikstad och vi bakom festivalen är musikälskare så vi investerar mycket kärlek i musikinslagen. Jag ser så mycket fram emot att se Barnet live den 29 september efter arton månaders tystnad. Så kom och fira tillsammans med oss att restriktionerna lättar med musik, mingel och film, säger Andreas Fock.