Ännu större fokus på barn och unga för Scenkonst Västernorrland

Ännu större fokus på barn och unga för Scenkonst Västernorrland

Ny tjänst tillsätts för att länets barn och unga ska kunna ta del av ännu mer dans, film, musik och teater.

Barn och unga är en prioriterad målgrupp i Scenkonst Västernorrlands uppdrag. För att kunna utveckla det arbetet tillsätts nu en ny tjänst på bolaget; Strateg/samordnare med särskilt fokus på barn och unga.

- Vår vision är att alla barn ska få möta bra scenkonst. För det krävs en ständig dialog mellan oss och skolan och i det arbetet är den här tjänsten en viktig nyckel, säger Mikael Flodström, VD.

1101 av Scenkonst Västernorrlands totalt 1777 aktiviteter under 2014 riktade sig till barn och unga. Det rör sig om pedagogisk verksamhet, konserter, föreställningar, olika typer av möten och främjande av ungas eget skapande.

- Mitt uppdrag är att utveckla strategier för att vår verksamhet, dans, film, musik och teater, ska nå ut till länets barn och unga. Det innebär att skapa goda relationer och bra kontaktvägar till de som arbetar med barn och unga i våra kommuner, säger Maria Grönfeldt Thörnberg, strateg/samordnare med särskilt fokus på barn och unga.

Människor, oavsett ålder, som upplever kultur får bättre kontakt med sina känslor och lättare att uttrycka dem. Det är direkt utvecklande för individen och har även en indirekt påverkan på samhället i stort.