Nordiska Kammarorkestern och Dalasinfonietta spelar tillsammans i Tonhallen 2022. Den 14 mars möts de båda orkestrarna igen. Foto: Lia Jacobi

Dubbel orkesterstyrka när Nordiska Kammarorkestern gästas av Dalasinfoniettan

Det blir en magnifik konsert fylld av musikalisk magi när Nordiska Kammarorkestern slår sig samman med Dalasinfoniettan. Under ledning av den hyllade dirigenten Karen Kamensek får publiken möjlighet att trollbindas av tre mästerverk.

I konserten Korngold & Stravinskij leder Grammy-vinnande dirigenten Karen Kamensek Nordiska Kammarorkestern och Dalasinfoniettan, som tillsammans bildar en orkester med dubbel styrka. Konsertens höjdpunkt är Korngolds makalösa violinkonsert med violinisten Clara Saitkoulov som solist.

- Korngolds violinkonsert är ett enormt vackert verk med skyhög virtuositet som ofta omnämns som en av 1900-talets stora violinkonserter. Här framförs den av Clara Saitkoulov, en ung, flerfaldigt prisbelönad violinist som är en av de mest uttrycksfulla och bländande i sin generation, säger Marita Henningsdotter Lovnér, musikchef Nordiska Kammarorkestern.

På programmet står även den engelska tonsättaren Jennifer Higdons Blue Cathedral och Stravinskijs fantasieggande Petrushka, från början en epokgörande balett som Stravinskij komponerade för danskompaniet Ryska baletten. Konserten ges på båda orkestrarnas hemmascener; Tonhallen, Sundsvall torsdag 14 mars och Kristinehallen, Falun lördag 16 mars.