Nordiska Kammarorkesterns Trettondagskonsert är en smällkaramell med med något för alla smaker.

Festligt firande av det nya året för Nordiska Kammarorkestern

Nordiska Kammarorkesterns Trettondagskonsert i Tonhallen är tradition för många. Även den här gången får publiken möjlighet att fira in det nya året med en njutbar eftermiddag med stor musikalisk variation.

På Trettondedag jul, fredag 6 januari, hålls Nordiska Kammarorkesterns traditionsenliga Trettondagskonsert. Fjolårets mycket uppskattade sångsolister Sofie Asplund och Kristin Lidström kommer tillbaka, liksom jazztrion Trio X, och dirigent är Ariel Zuckermann. Publiken bjuds på en musikalisk cocktail fylld med klassiker ur operahistorien, symfoniska mästerverk, ljuvliga musikallåtar och jazzigt sväng.

- Smäktande wienervals, musikalhits, operapärlor, orkesterfavoriter och härliga jazzgruppen Trio X som grädde på moset. Det här är en smällkaramell som innehåller något för alla och blir ett festligt startskott för det nya året, säger Elisabet Ljungar, konstnärlig ledare för Nordiska Kammarorkestern.

Kvällens sångsolister är mycket namnkunniga. Operasångerskan Sofie Asplund vann Schymberg Award 2018 och var bland annat solist vid Nobelfestligheterna 2019. Musikalartisten Kristin Lidström har setts i bland annat Kristina från Duvemåla, Les Miserables och Så som i himmelen. Kvällens konferencier är Kristoffer Berglund, till vardags teaterchef på Teater Västernorrland.

Konserten blir startskottet för 2023, ett år som kommer att innehålla spännande samarbeten med såväl nationella som internationella storstjärnor för Nordiska Kammarorkestern.

Nordiska Kammarorkestern har uppdraget att på hög konstnärlig nivå sprida västerländsk konstmusik till länets invånare. Med sin repertoar tar orkestern världen till Västernorrland genom samarbeten med världsartister och spännande crossover-konserter. Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten är ensembler med musiker ur orkestern. Tack vare sina mindre format når de ut till fler spelplatser, från konsertsalar till klassrum och äldreboenden.

Nordiska Kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22

Presskontakt Marknadsförare Filmfest Sundsvall 060-6585456
Anna Öun