I pjäsen Hitta hem berättar Teater Västernorrlands skådespelare Gisela Nilsson sin mammas vittnesmål från Förintelsen.

Inbjudan till pressträff och premiär för Hitta hem

Teater Västernorrlands skådespelare Gisela Nilsson har dramatiserat sin mammas vittnesmål från deportationen 1944 till koncentrationslägret Bergen Belsen. Pjäsen Hitta hem får premiär 1 mars på Teater Västernorrland.

- Drivkraften är att berätta min mammas vittnesmål och bidra till att historien lever vidare. Trots att det är smärtsamt så ger det mig mod. Vi behöver alla förstå att demokratin inte är självklar. Inte minst så som samhället och världen ser ut idag, säger Gisela Nilsson.

Vi bjuder in till pressträff för ett smakprov av föreställningen, presentation av teaterchef och regissör och möjlighet till intervjuer.

När: torsdag 17 februari 15:00-16:00
    Var: Konsertteatern, Sundsvall
    Anmälan: kicki.wahlbeck@scenkonstvasternorrland.se

Premiär för föreställningen är tisdag 1 mars 19:00, för pressackreditering mejla kicki.wahlbeck@scenkonstvasternorrland.se

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Teater Västernorrland är länets egen teater med uppdrag att spela teater för både barn och vuxna i hela Västernorrland. Publikmötena sker i olika lokaler – i allt från klassrummet till den stora scenen. Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.

Kicki Wahlbeck

Presskontakt Kommunikationsstrateg Scenkonst Västernorrland 060-658 54 11