Blåsarsymfonikerna gästspelar i Tonhallen, Sundsvall 27 oktober. Foto: Marcus Palmqvist

Mina drömmars stad - konsertföreställning med poesi, arkitektur och musik

Stockholmsbaserade Blåsarsymfonikerna kommer till Sundsvall. I det här gästspelet tar de med publiken på en poetisk resa i ord, ton och arkitektur tillsammans med spoken word-artisten Sara Nazari och två ensembler från Sundsvalls Kulturskola.

Blåsarsymfonikerna, baserade i Stockholm, är en nyskapande, professionell orkester som är lika förtjust i klassisk musik och konstmusik som i jazz, tango, opera och rap. Här delar man scenen med spoken word-artisten Sara Nazari och Paradorkestern och Play Band 2 från Sundsvalls Kulturskola i en konsert med verk som speglar stadens liv.

- Ett mycket efterlängtat gästspel, inte bara för att Blåsarsymfonikerna är grymma musiker, inte bara för att konserten känns krispigt dagsaktuell utan även för att våra unga blåsmusiker vid Kulturskolan i Sundsvall ges en chans att kliva upp på Tonhallens scen. Vilket häftig upplevelse!, säger Marita Henningsdotter Lovnér, musikchef Musik Västernorrland.

Konserten Mina drömmars stad hålls i Tonhallen, Sundsvall, fredag 27 oktober 19:00. Med på scenen är också arkitekt Mattias Litström, vd Utopia Arkitekter och multikonstnären Robin Nazari. Med poetens ord, arkitektens öga och musikens inramning skildrar de staden nu, då och i framtiden. En flerdimensionell konsertföreställning om, med och för oss alla som bor i - eller drömmer om just – en stad.

Musik Västernorrlands uppdrag är att arbeta för och med musiklivet i hela länet. Förutom Nordiska Kammarorkesterns verksamhet anlitas frilansmusiker inom genrer som jazz, konstmusik samt folk- och världsmusik. I tät samverkan med länets arrangörer förmedlas musikaliska upplevelser med både bredd och spets. Ungdomsensembler och mötesplatser för unga musiker är en viktig del av Musik Västernorrlands främjande arbete.

Musik Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.