Under hösten -22 och våren -23 besöks länets alla förskolor av en musikproduktion från Musik Västernorrland. Foto: Lia Jacobi

Musik Västernorrland bjuder länets alla förskolor på en musikupplevelse

Läsåret 22/23 nås alla förskolebarn i Västernorrland med en musikproduktion från Musik Västernorrland. Med sin röst och sin fiol berättar riksspelmannen Maria Hulthén Birkeland om svunna tiders fäbodliv och barnen bjuds in att sjunga med i sångerna och dansa till svensk folkmusik.

Under hösten -22 och våren -23 besöks länets alla förskolor av en musikproduktion från Musik Västernorrland. Kulturupplevelser är sällsynta på förskolor då de inte ryms i ordinarie budget. Tack vare ett bidrag kopplat till pandemin kan Musik Västernorrland erbjuda den här produktionen kostnadsfritt.

- Maria har skapat en underbart musikalisk fantasifull produktion, specialdesignad för målgruppen. Jag är så glad över detta, det känns som att få ge alla regionens förskolebarn en väldigt fin present, säger Elisabet Ljungar, musikchef Musik Västernorrland.

Det är riksspelmannen Maria Hulthén Birkeland som kommer resa runt till länets förskolor. Hon är en av Sveriges främsta spelmän som med sin röst och violin berättar om fäbodlivet där älvor, björn och skogens alla väsen skymtar förbi.

- Som riksspelman är jag en traditionsbärare och jag musicerar kring svensk folkmusik och berättar om hur det var att vara liten vallpiga eller -pojke förr i tiden. Barnen kommer få sjunga med i några sånger och även röra sig och dansa till polska, schottis, vals, berättar Maria.

Turnén startar v.42 i Sollefteå kommun. Därefter kommer resterande sex kommuner betas av och innan våren är här har alla förskolebarn i hela Västernorrland tagit del av upplevelsen.

Musik Västernorrlands uppdrag är att arbeta för och med musiklivet i hela länet. Förutom Nordiska Kammarorkesterns verksamhet anlitas frilansmusiker inom genrer som jazz, konstmusik samt folk- och världsmusik. I tät samverkan med länets arrangörer förmedlas musikaliska upplevelser med både bredd och spets. Ungdomsensembler och mötesplatser för unga musiker är en viktig del av Musik Västernorrlands främjande arbete.

Musik Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22