Viktoria Tolstoy och hennes mångårige samarbetspartner gitarristen Krister Jonsson möter Nordiska Kammarorkestern i en konsert. Dirigerar och arrangerar gör Jonas Nydesjö.

Musikalisk mångfald när Viktoria Tolstoy möter Nordiska Kammarorkestern

Nordiska Kammarorkesterns crossover-konserter är populära hos sundsvallspubliken. När det nu är dags igen är det jazzstjärnan Viktoria Tolstoy som tillsammans med Nordiska Kammarorkestern bjuder in till en spännande konsert där olika musikaliska genres och uttrycksformer möts.

Den lysande stjärnan Viktoria Tolstoy, som även firar trettio år som artist, och hennes mångårige samarbetspartner gitarristen Krister Jonsson, bildar här en till synes oortodox trio med en av Nordiska Kammarorkesterns mest anlitade arrangörer/dirigenter - Jonas Nydesjö. Med avstamp i Tolstoy/Jonssons duorepertoar och Nydesjös ständiga nyfikenhet på orkesterns möjligheter har trion gemensamt arbetat fram en brokigt vacker och varmt lekfull repertoar. Det blir en spännande resa där flera stilar och uttryck möts, och orkestern och jazztraditionen turas om att visa vägen.

- Jag ser verkligen fram emot att få bjuda publiken på den här konserten där Viktoria, Krister, Jonas och Nordiska Kammarorkestern suddar ut genregränserna. Det kommer bli en helt unik och oförglömlig kväll!, säger Marita Henningsdotter Lovnér, konstnärlig ledare för Nordiska Kammarorkestern.

Viktoria Tolstoy är en välkänd och uppksattad jazzvokalist. Med sin kraftfulla röst och känslomässiga närvaro har hon charmat publik över hela världen. Hennes förmåga att förmedla känslor och berätta historier genom musiken har gjort henne till en av Skandinaviens mest älskade sångare. Konserten ”Viktoria Tolstoy möter Nordiska Kammarorkestern” hålls i Tonhallen, Sundvall fredag 22 mars 19:00.