Koreografen Ioannis Mandafounis nyskapade verk If Only I Knew som är producerad speciellt för biblioteks- och museirum.

Norrdans stormar bibliotek i Stockholm

Norrdans fortsätter att utforska oväntade rum för dans. Vecka 16 kommer det internationella danskompaniet Norrdans till Stockholms bibliotek med det nyskapade verket If Only I Knew.
- Jag vill bjuda in till en miljö där ljudlösa rörelser väcker frågor om mening, säger koreografen Ioannis Mandafounis.

Parallellt med stora scenföreställningar arbetar Norrdans med dansverk gjorda för andra platser än det traditionella scenrummet. I mars dansade Norrdans verket One One One, i olika offentliga rum, på Centralstationen och Kulturhuset i Stockholm. När Norrdans återigen besöker huvudstaden är det med Ioannis Mandafounis nyskapade If Only I Knew som är producerad speciellt för biblioteks- och museirum.

- Det är en kroppslig stormning av bibliotek i största möjliga tystnad. Även om dansarna är tysta har jag sällan upplevt en så larmande och intensiv upplevelse, säger Martin Forsberg, konstnärlig ledare för Norrdans.

Föreställningen undersöker hur en kropp kan röra sig bredvid en person som läser och hur ett dansat historieberättande kan existera jämte det skrivna språk som finns i varje bok. Verket utformas och anpassas efter situationer och upplevelser i nuet där det befinner sig.

Tider och platser
Internationella biblioteket, Kungsholmen – onsdag 20/4 13:00
Kista Bibliotek – onsdag 20/4 16:00
Stadsbiblioteket, Odenplan – torsdag 21/4 13:00
Farsta Bibliotek – torsdag 21/4 16:00

Norrdans är ett internationellt danskompani med uppdrag att sprida innovativ samtida dans och koreografi av högsta kvalitet i Norrland, nationellt och internationellt. Kompaniet driver även ett brett utbud av pedagogiska aktiviteter som introducerar barn, ungdomar och vuxna till dans och rörelse.

Norrdans är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.