Elisabet Ljungar blir ny musikchef på Scenkonst Västernorrland och tillträder den 1 augusti. Foto: Anders Falk

Ny musikchef för Nordiska Kammarorkestern och Musik Västernorrland

Elisabet Ljungar. Det heter den nya musikchefen som kommer närmast från Norrlandsoperan.
-
 Det ska bli spännande, jag ser fram emot att bli en del av och att bidra till Scenkonst Västernorrlands vidare utveckling, säger hon.

Det är en person med lång och gedigen erfarenhet som kommer tillträda tjänsten som musikchef för Nordiska Kammarorkestern och Musik Västernorrland. Elisabet Ljungar är idag musikchef på Norrlandsoperan. Hon är också regissör och har haft uppdrag vid bland annat Kungliga Operan, Göteborgsoperan och Stockholms stadsteater där hon arbetat med såväl opera, musikal som talteater. Hon startade och var under elva år konstnärlig ledare för kammaroperakompaniet TeaterTravers. I grunden är hon violinist och spelade under många år i flera av Sveriges ledande orkestrar.

Scenkonst Västernorrlands vd Mikael Flodström är nöjd med rekryteringen.

- Elisabet kommer bidra med bredd då hon har lång erfarenhet inte bara som musiker och konstnärlig ledare utan även som både regissör och dramaturg. Jag ser fram emot fler spännande samarbeten mellan våra olika konstformer inom bolaget, säger han.

Elisabet Ljungar ser fram emot att kliva in i rollen som musikchef, att få leda det konstnärliga arbetet med Nordiska Kammarorkestern och att vara med och vidareutveckla interregionala samarbeten inom bland annat Musik i Norr.

- Jag hoppas kunna att bidra med erfarenhet och engagemang, och en obetvinglig tro på kulturens kraft, makt och nödvändighet för alla människor. Därför ligger även institutionens regionala verksamhet mig varmt om hjärtat, säger hon.

När Elisabet Ljungar tillträder den 1 augusti går nuvarande musikchef Lennart Åkermark i pension. Han slutar efter nästan 30 år, först som fagottist i orkestern och senare som musikalisk ledare.

- Lennarts ledarskap har inneburit ett stort bidrag till såväl Nordiska Kammarorkesterns höga kvalitet som våra många goda samarbeten med det fria musiklivet i Västernorrland, säger Mikael Flodström.

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Landstinget Västernorrland och Sundsvalls kommun och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Nordiska kammarorkestern turnerar i hela Västernorrland och gör gästspel nationellt och internationellt. Orkestern har rönt stora framgångar med sitt arbete för barn och unga och har alltid legat i framkant när det gäller beställningar av nyskriven musik, framförallt av svenska tonsättare.

Musik Västernorrland arbetar för och med det fria musiklivet samt med musik i skolan och ungdomars eget skapande.

Mikael Flodström

Verkställande Direktör 060-658 54 30