Maran har premiär på Teater Västernorrland 14 oktober. Foto: Kristofer Lönnå

Skräckpjäs för tweenies - Maran får premiär på Teater Västernorrland

Nu är det dags för premiär av Teater Västernorrlands ungdomsproduktion Maran. Regissör för den läskiga föreställningen är sundsvallsbördiga Johanna Sandström Lehto som här regisserar sin första produktion efter examen från Stockholms konstnärliga högskola.

Maran är en skräckpjäs som handlar om vad som händer när ett ondskefullt väsen vandrar ut ur skogen och in i en liten ort i Västernorrland. Föreställningen har tagits fram i samarbete med årskurs 5 på Fränstaskolan i Ånge kommun och tar upp frågor om verklighetsflykt, vänskap och framtidstro.

- Det har varit så roligt att få träffa målgruppen tidigt i processen och att få höra om deras mardrömmar. Nu vill jag att publiken ska få följa med in i en dröm, en fantasi och bli skrämda på ett för dem så lustfyllt sätt som möjligt, säger Johanna Sandström Lehto, regissör.

Johanna Sandström Lehto kommer ursprungligen från Sundsvall och är numera bosatt i Mellanfjärden. Hon kommer nu hem för att regissera sin första produktion efter regissörsutbildningen på Stockholms konstnärliga högskola.

- Jag är jätteglad att Johanna kommer till teatern med sin alldeles speciella kompetens kring skräck och folktro för en ung målgrupp, säger Kristoffer Berglund, teaterchef Teater Västernorrland.

Maran har premiär lördag 14 oktober på Konsertteatern i Sundsvall och spelar därefter ytterligare sex offentliga föreställningar i Sundsvall. Speltiden är cirka en timme och pjäsen rekommenderas från 10 år. Utöver de offentliga föreställningarna kommer Maran spelas cirka 50 gånger på turné på länets skolor.

Medverkande
Frida Bagri
Anders Hennig Öhrström
Ellen Hennig Öhrström
Victor Wigardt

Produktion
Av: Anton Elmgren
Idé & regi: Johanna Sandström Lehto
Scenografidesign: Anna Olofsson
Kostymdesign: Tova Li Åman
Maskdesign: Jessica Hedin
Ljuddesign & komposition: Ella Blixt
Ljusdesign: Erik Nordlander
Dramaturg: Alexandra Loonin

Teater Västernorrland är länets egen teater och har i uppdrag att producera en varierad repertoar av hög konstnärlig kvalitet för barn, unga och vuxna. Teatern har en fast skådespelarensemble och ett helt hus fyllt med ateljéer och verkstäder. Teatern bedriver en omfattande skolverksamhet, ger stöd till amatörteaterföreningar och erbjuder aktiviteter på fritiden.

Teater Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Anna Thors

Presskontakt Marknadsförare Teater Västernorrland 070-686 38 28