Tomé Dávila Cacheda är solist i Nordiska Kammarorkesterns konsert 15:e februari. Foto: Olle Melkerhed

Solodebut för Nordiska Kammarorkesterns klarinettist - Tomé Dávila Cacheda

Den 15:e februari fylls Tonhallen av musik från Nordiska Kammarorkestern med deras egen Tomé Dávila som solist på basklarinett. Verk av fyra olika kompositörer tar med publiken på en resa mellan lekfullhet, sorg och utomjordiska krafter.

Snart är det dags för konsertuppsättningen där Pärt, Green, Bird och Haydn framförs under ledning av Christan Øland. Publiken utlovas det absolut bästa av de fyra kompositörerna. Orkesterns egen klarinettist Tomé Dàvila Cacheda är solist i Greens Konsert för basklarinett och stråkar.

Tomé har tidigare spelat i Sveriges Radios symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Kungliga Operans orkester, Dalasinfoniettan och Gävle Symfoniorkester. Efter sju år i Nordiska Kammarorkestern gör han nu solodebut på Tonhallens scen.

- Jag är jättetaggad! Det ska bli både spännande och läskigt eftersom det är min första gång som solist, så jag vill prestera på min bästa nivå. Konserten är väldigt lustfylld och lik filmmusik emellanåt. Jag tror att den kommer bli fantastik, för både mig, orkestern och publiken, säger Tomé Dávila Cacheda.

Konsertens program består av fyra olika verk. Arvo Pärts kultstycke ”Frates” från 1977 som med förtätade tonkluster kan skapa en närmast överjordisk känsla hos den som lyssnar. Geraldine Greens lekfulla ”Konsert för basklarinett och stråkar” med Tomé Dávila Cacheda som solist. Arthur Birds ”Serenade” som ofta refereras till med sin tyska titel "Serenade für Blasinstrumente". Och Joseph Haydns "Symfoni nr 44" som han själv kallade för ”Sorgesymfonin”.

Speldagar:
    15 februari - Tonhallen, Sundsvall, 19:00