Fredag 24 mars 2023 gästar albumaktuella Tomas Andersson Wij Nordiska Kammarorkestern i Tonhallen. Biljetter till konserten släpps 25 oktober. Foto: Filip Alexander

Thomas Andersson Wij gör crossover-konsert med Nordiska Kammarorkestern

Nu är det klart. Nästa artist att dela scen med Nordiska Kammarorkestern i en konsert där två skilda genre möts blir albumaktuella Tomas Andersson Wij.
- Det blir en storslagen och känslofylld konsert, säger Elisabet Ljungar, konstnärlig ledare för Nordiska Kammarorkestern.

Nordiska Kammarorkesterns crossover-konserter är ett populärt inslag i Sundsvalls kulturutbud och till våren är det dags för ännu ett samarbete med en populär svensk artist. Den här gången är det Tomas Andersson Wij som gästar orkestern. Publiken bjuds med på en musikalisk resa där Tomas Andersson Wijs låtskatt möter kraften i den stora orkestern.

- Det finns ingenting i min kalender för 2023 som jag längtar så mycket till som det här. Det romantiska har alltid funnits i min musik och nu får det verkligen veckla ut sig. Jag hörde de första arrangemangen igår och det låter helt fantastiskt, säger Tomas Andersson Wij.

Med sin karaktäristiska röst, sitt berättande och sina melodier har Tomas Andersson Wij under 20 års tid letat sig in i lyssnarnas hjärtan. I hans musik ryms såväl allvar och sorg som humor och glädje och i september 2022 släpptes hans senaste album “Åskan i hjärtat” som hyllats av musikkritikerna.

- De här crossover-konserterna har blivit mycket populära hos publiken och jag är väldigt glad att vi kan presentera ännu en med en artist i toppklass, dessutom i ordets bästa bemärkelse folkkär, säger Elisabet Ljungar.

Konserten hålls i Tonhallen, Sundsvall fredag 24 mars under ledning av dirigenten och arrangören Johan Siberg. Biljetterna släpps hos Entré Sundsvall 25 oktober.

Tomas Andersson Wij är flerfaldigt grammisnominerad, har blivit tilldelad landets samtliga tre Evert Taube-stipendier och hans texter har getts ut i bokform. 2017 medverkande han i Så mycket bättre och rönte stora framgångar med "När solen färgar juninatten" som låg nio månader på Svensktoppen. För två år sedan startade han den uppmärksammade podcasten Hundåren där han samtalar med artistkollegor om deras motgångsperioder.

Presskontakt Tomas Andersson Wij:
      Johannes Sundelin
      johannes@jubel.se

Nordiska Kammarorkestern har uppdraget att på hög konstnärlig nivå sprida västerländsk konstmusik till länets invånare. Med sin repertoar tar orkestern världen till Västernorrland genom samarbeten med världsartister och spännande crossover-konserter. Nordiska Kammarensemblen och Nordiska Blåsarkvintetten är ensembler med musiker ur orkestern. Tack vare sina mindre format når de ut till fler spelplatser, från konsertsalar till klassrum och äldreboenden.

Nordiska Kammarorkestern är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen.

Birgitta Ulming

Presskontakt Kommunikationschef Scenkonst Västernorrland 060-658 54 22