Från inspelningen av filmen Q&A av Mats Adler. Foto: Lia Jacobi

Västernorrland medverkar vid filmpolitiskt toppmöte

Fredag den 24 januari äger ett nationellt filmpolitiskt toppmöte rum i Göteborg i samband med Göteborg Film Festival. Där uppmärksammas Västernorrlands arbete med att etablera en filmfond i länet.

-Vi har under flera års tid arbetat hårt med frågan om en filmfond i länet. Att Västernorrland nu syns på denna arena är ett kvitto på det intresse som finns från regionen att undersöka frågan. Det är också värdefullt att vårt arbete uppmärksammas på nationell nivå, säger Marie Nilsson, filmchef Film Västernorrland.

Hans Backlund, ordförande för Regionala nämnden för hållbar utveckling i Region Västernorrland, kommer att representera Västernorrland. Han kommer att ställa frågor till företrädare från de stora filmproduktionsregionerna Västra Götaland, Skåne och Norrbotten, om vad de regionala fonderna betytt för de respektive länen.

Det filmpolitiska toppmötet arrangeras, för tredje året, av Göteborg Film Festival och Västra Götalandsregionen. Avsikten är att samla politiker, tjänstemän, regionala produktions- och resurscentra samt filmbranschen för att diskutera den framtida svenska filmpolitiken. Kultur- och demokratiminister Amanda Lind kommer att medverka som invigningstalare

- En filmfond skulle göra att det kontinuerligt produceras större produktioner såsom långfilmer och tv-serier här i länet. Det skulle leda till att skapa nya arbetstillfällen, skapa publicitet för länet och vara en viktig möjlighet för Västernorrland att stärka sin identitet, avslutar Marie Nilsson, Filmchef, Film Västernorrland.

Läs mer om toppmötet, samt ta del av det fullständiga programmet här:

Under Göteborg Film Festival visas dessa filmer från Västernorrland:
dokumentären MATS/MARIA av Klara Kristoffersson och Tove Nowén, kortfilmen Q&A av Mats Adler, dramaserien DEN SISTA SOMMAREN av Andreas Öhman och Alice Ängeby samt kortfilmen OFF RADAR av Malin Levanon.

Scenkonst Västernorrland inrymmer Norrdans, Nordiska Kammarorkestern, Teater Västernorrland, Dans Västernorrland, Film Västernorrland och Musik Västernorrland. Vi ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen och har som uppdrag att utforska och utveckla verksamhet inom dans, film, musik och teater. Vår vision är att beröra, inspirera och berika människor genom att skapa och erbjuda konstupplevelser i världsklass. För att ge näring till människors själar. För en bättre värld.

Film Västernorrland har som uppdrag att stärka och utveckla filmkulturen i Västernorrland. Vi arbetar med tre huvudområden; barn och unga, visning och spridning, och produktion. Film Västernorrland är en del av Scenkonst Västernorrland AB som ägs av Region Västernorrland och Sundsvalls kommun som tillsammans med Kulturrådet står för huvudfinansieringen. Kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla bolagets verksamhet inom dans, film, musik och teater.