SCHWENK:s ambitiösa miljömål för en hållbar framtid

SCHWENK:s ambitiösa miljömål för en hållbar framtid

Inför 2030 satsar SCHWENK genom projektet Catch4climate på att lansera den första koldioxidneutrala cementanläggningen i Europa. Byggmaterialsföretaget arbetar även mot målsättningen att gå över till 100 procent alternativ bränsleanvändning samt att minska andelen klinker i cement – allt för att bidra till en mer hållbar värld.

Det första målet som SCHWENK har satt är att minska sin miljöpåverkan genom att byta ut fossila bränslen. Redan idag består ungefär 85 procent av allt bränsle som används vid Broceni-anläggningen i Lettland av alternativt bränsle och den tyska fabriken i Bernburg har redan uppnått en nivå av 97 procent. Redan 2023 planerar SCHWENK att ha lyckats uppnå 100 procent användning av alternativbränsle med bioinnehåll på samtliga fabriker.
– Vi är otroligt målmedvetna i den här processen och har investerat i innovativa tekniska lösningar som ska göra det här möjligt, säger Tomasz Borowiec.

Minskad klinkerandel i cementprodukter
Det andra miljömålet som SCHWENK arbetar för att uppnå är att minska sitt klinkerinnehåll i cementproduktionen med ytterligare tio procent. Det här målet är ett av de mest utmanande eftersom alternativa råmaterial vid cementproduktion kräver mycket forskning och testning för att högsta kvalitet på cement och betong ska kunna bibehållas, men Tomasz Borowiec understryker att det definitivt är möjligt.
– Idag har vi ett genomsnitt i SCHWENK på 79 procent klinkerinnehåll men målet är att reducera det genomsnittliga klinkerinnehållet till 69 procent år 2025, säger Tomasz Borowiec.

Första koldioxidneutrala cementanläggningen
Det tredje och sista målet är deltagande i pilotprojektet Catch4climate. Vilket innebär att SCHWENK ska fånga koldioxid vid framställning av cement i fabriken i Mergelstetten i södra Tyskland. För det här avser konsortiet att bygga och driva en egen demonstrationsanläggning i halvindustriell skala, där oxibränsleprocessen kommer att tillämpas för att fånga upp koldioxid. Den fångade koldioxiden kommer sedan att användas för att producera klimatneutrala syntetiska bränslen som fotogen, med hjälp av förnybar elektrisk energi.
– Vi är verkligen stolta över att delta I det här projektet och vi har som mål att ha en fungerande produktion 2030. Kunskap och erfarenhet från projektet ska implementeras på samtliga fabriker i Tyskland och Lettland, avslutar Tomasz Borowiec.

Tomasz Borowiec

Presskontakt VD / Managing Director +46(40)317554

Välkommen till SCHWENK Sverige AB!

Vi erbjuder den svenska marknaden högpresterande cement för alla typer av betongkonstruktioner samt betongprodukter. Leveranser till våra kunder sker genom helautomatiserade och strategiskt belägna terminaler. Produktionen av vår cement i Sverige sker vid våra toppmoderna fabriker i Brocēni och Bernburg.

SCHWENK Sverige AB
Hyllie Boulevard 31