Gå direkt till innehåll
SCHWENK storsatsar för att uppnå 100 procent alternativt bränsle i Brocenifabriken

Pressmeddelande -

SCHWENK Latvia investerar 34 miljoner euro för att uppnå målen med den europeiska gröna given. Investeringen är SCHWENK:s största sedan driftsättningen av Brocenis cementanläggning 2010 och innebär en avsevärd effektivitetsökning och minskning av koldioxidavtryck.
– Vi gör stora framsteg inom hållbarhet. Med kommande investeringar är målet i sikte och en realitet inom en väldigt snar framtid, säger Andreas Liikane, försäljningschef för SCHWENK Sverige.

Användningsprocessen för alternativt bränsle

SCHWENK:s fabrik i Broceni Lettland är redan nu en av de mest moderna och miljövänliga cementanläggningarna i Europa där cirka 85 procent av det använda bränslet är alternativt – och därmed inte fossilt. Det alternativa bränslet kan vara specialbehandlat förberett avfall från hushåll och industrier, däckflisor och neutraliserad förorenad jord. Bränslet kontrolleras strikt och regelbundet i anläggningen. Nu investerar SCHWENK i en extra feeder där det främst kommer att användas slam med högt bioinnehåll för att minska användningen av fossila bränslen ytterligare.

– Det är under uppvärmningen i tillverkningsprocessen fossilt bränsle har använts, men redan i samband med uppförandet av fabriken i Lettland tog man höjd för att minska sitt beroende av fossilt bränsle till förmån för alternativt bränsle med högt bioinnehåll, säger Andreas Liikane.

100% alternativt bränsle inom fyra år
SCHWENK arbetar aktivt för att minska sin klimatpåverkan och har flera ambitiösa miljömål som byggmaterialföretaget satt inför framtiden där ökat användande av alternativt bränsle är ett viktigt delmål. Andreas Liikane understryker att SCHWENK redan idag är ledande i norra Europa på att hantera alternativt bränsle men att de ständigt arbetar för att utvecklas.
– Vi förbättras hela tiden och nu har vi satt som mål att använda 100 procent alternativt bränsle till år 2025. Det är ett ambitiöst mål men vi har alla förutsättningar för att klara det, avslutar Andreas Liikane.

Tomasz Borowiec

Presskontakt VD / Managing Director +46(40)317554

Välkommen till SCHWENK Sverige AB!

Vi erbjuder den svenska marknaden högpresterande cement för alla typer av betongkonstruktioner samt betongprodukter. Leveranser till våra kunder sker genom helautomatiserade och strategiskt belägna terminaler. Produktionen av vår cement i Sverige sker vid våra toppmoderna fabriker i Brocēni och Bernburg.

SCHWENK Sverige AB
Hyllie Boulevard 31