Spelmiljonär prisar Skövdes lyckade satsning

Dataspelsbranschen växer explosivt i Sverige. Det innebär att det finns arbetstillfällen och skatteintäkter att vinna för de regioner som lyckas attrahera duktiga spelutvecklare och entreprenörer. Spelmiljonären Lars Wingefors är imponerad av framgångarna i Skövde.

– Det var en upplevelse när jag var i Skövde första gången. De har lyckats med något helt fantastiskt. Tack vare högskolans satsning på spelutbildningar går 900 personer i Skövde till jobbet eller studier varje dag och sysslar med spel, säger Lars Wingefors till Nya Wermlands-Tidningen.

Läs hela intervjun på NWT.se

Kort om Sweden Game Arena
Sverige har en särställning i världen som dataspelsnation. Och Västra Götaland är ett av landets viktigaste områden inom dataspel med kraftfulla noder i både Skövde och Göteborg. Skövde har en unik och koncentrerad tillväxtmiljö för dataspelsutveckling med hela näringskedjan från landets största dataspelsutbildning och konkurrenskraftig spelforskning till ett 30-tal startups och etablerade studios. I Göteborg finns ett starkt nätverk med ett 40-tal spelföretag som inom ramen för samverkansplattformen Sweden Game Arena knyts samman med Skövdenätverket. Dessutom finns nu den nationellt ledande och internationellt erkända The Game Incubator på båda orterna vilket säkerställer utveckling av och tillväxt i nya talangfulla studios som säljer globalt och skapar kvalificerade arbetstillfällen lokalt. Läs mer på swedengamearena.com

Sweden Game Arena drivs av Högskolan i Skövde, Gothia Innovation AB och Skövde kommun med finansiellt stöd från Västra Götalandsregionen.