Den inkluderande arbetsplatsen tema för årets tredje Mångfaldsforum

Tisdagen den 6 september är det dags för årets tredje Mångfaldsforum i Gothia Science Park i Skövde. Mångfaldsforum, som vänder sig till företag och organisationer i Skaraborg, är en serie föreläsningar och workshops som arrangeras under hela året och som erbjuder verktyg och kunskap för mångfald i arbetslivet. Den tredje föreläsningen hålls av Nim Vaker Akech från MINE, Sydsveriges största nätverk av mångfaldssmarta företag och organisationer, som bland annat ska prata om hur du skapar en inkluderande arbetsplatskultur.

Årets Mångfaldsforum är uppdelat i fyra olika föreläsningar. Vårens två välbesökta Mångfaldsforum behandlade aktivt mångfaldsarbete och attraktiva arbetsgivare. När Nim Vaker Akech kommer till Mångfaldsforum nr. 3 ska hon föreläsa under rubriken Den inkluderande arbetsplatsen, som handlar om hur du kan arbeta med arbetsplatskultur och normer för att skapa en mångfaldig organisation.

Nim arbetar idag för MINE som verkar för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet. Hon kommer att prata om normer och förståelse, om mångfald och arbetsplatskultur. Nim har även arbetat med jämställdhetsintegrering och utbildat samt stöttat personal i likabehandlingsarbete. Dessutom har hon varit stöd för ledningsgrupper i deras arbete med att rekrytera för mångfald.

Fakta om föreläsningen

Datum: Tisdagen den 6 september
Tid: kl. 13:00 – 16:00.
Plats: Konferensrum Insikten i Portalen, Gothia Science Park i Skövde
(Obs! Media har möjlighet att träffa
Nim Vaker Akech från cirka kl .12.15.
Inför föreläsningen kan Nim även nås på
0709-85 45 08 eller på nim.vaker@mine.se.

2016 års Mångfaldsforum avslutas den 8 november då fokus ligger på hur du rekryterar värdegrundbaserat. Gästföreläsare är Eva Löfgren, initiativtagare till Equalprojektet FAIR, som bland annat arbetat fram riktlinjer för framtidsanpassad, inkluderande rekrytering. Du kan redan nu gå in och anmäla dig här.

Kontaktpersoner

Catarina Carlehed, Skaraborgs Kommunalförbund, 0734-61 96 13, catarina.carlehed@skaraborg.se
Kicki Borhammar, EDCS, 0709-82 10 28, kicki.borhammar@edcs.se
Eric Hellgren, Högskolan i Skövde, 0500-448071, eric.hellgren@his.se
Elinor Aronsson, Gothia Innovation AB, 0723-29 62 99, elinor.aronsson@gsp.se
Marie Hult, IDC West Sweden, 0500-50 25 21, marie.hult@idcab.se

• mångfald
  • jämställdhet
  • mångfaldsforum
  • idcab
  • gothia innovation ab
  • högskolan i skövde
  • arbetsmiljö
  • arbetsplatskultur

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och är kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom dataspel, simulering, beslutsstöd och virtual engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.