Mångfaldsforum lär ut vad som är en attraktiv arbetsgivare

Att hitta rätt medarbetare och få dem att stanna och utvecklas på företaget eller i organisation är en av arbetsgivarnas viktigaste utmaningar. Men vad gör då en arbetsplats attraktiv? En som vet är Anna Dyhre, rådgivare och föreläsare. Hon samlar, tolkar och sammanställer information om vad som driver och attraherar talanger på arbetsmarknaden. Tisdagen den 31 maj gästar hon Mångfaldsforum i Skövde.

Det Anna Dyhre ägnar sig åt kallas för Employer Branding - det vill säga hur du gör för att bli en attraktiv arbetsgivare.

– Att vara en attraktiv arbetsgivare blir allt viktigare och minskar personalomsättningen, vilket sparar företaget pengar på både kort och lång sikt. Jag vill att deltagarna ska fundera på vad som är attraktivt med just deras arbetsplats och om de når rätt målgrupper för att driva verksamheten in i framtiden, berättar Anna Dyhre.

Under föreläsningen den 31 maj kommer Anna Dyhre att ge deltagarna verktyg och exempel för att kunna framtidssäkra kompetensförsörjningen. Anna nominerades till årets talare 2013 och hennes bok ”Employer Branding – allt du behöver veta för att bli en attraktiv arbetsgivare” blev samma år nominerad till årets HR-bok.

– Allt fler branscher och arbetsgivare hävdar att tillgång till rätt kompetens kommer vara den avgörande faktorn för framtida tillväxt och konkurrenskraft. I vår komplexa värld kommer de arbetsgivare som kan attrahera, utveckla och behålla duktiga medarbetare vara bättre rustade inför olika typer av omvärldsförändringar. Detta gäller självklart det privata näringslivet, men också kommuner och regioner som vill utvecklas i sin roll som intressanta arbetsgivare, inte bara som leverantörer av samhällstjänster, säger Catarina Carlehed på Skaraborgs kommunalförbund, en av arrangörerna av Mångfaldsforum x 4.

Datum: Tisdag 31 maj
Tid: kl. 13:00 – 16:00
Plats: Konferensrum Insikten i Portalen, Gothia Science Park, Skövde

Media har möjlighet att träffa Anna Dyhre från cirka 12.00.

Kicki Borhammar, EDCS, 0709–82 10 28, kicki.borhammar@edcs.se
Catarina Carlehed, Skaraborgs Kommunalförbund, 0734-61 96 13, catarina.carlehed@skaraborg.se
Eric Hellgren, Högskolan i Skövde, 0500–44 80 71,eric.hellgren@his.se
Marie Hult, IDC West Sweden, 0500-50 25 21, marie.hult@idcab.se
Marie Lindholm, Gothia Innovation AB, 0500–44 89 52, marie.lindholm@gsp.se

Om Mångfaldsforum x 4
Mångfaldsforum x 4 arrangeras av Gothia Innovation AB, Skaraborgs Kommunalförbund, IDC West Sweden, EDCS och Högskolan i Skövde och är en serie föreläsningar och workshops som vänder sig till företag och organisationer i Skaraborg. Föreläsningsserien fortsätter i september, då handlar det om att skapa en inkluderande arbetsplatskultur med Nim Vaker Akech från MINE, Sydsveriges största nätverk av mångfaldssmarta företag och offentliga organisationer som verkar för ökad mångfald och inkludering i arbetslivet. Läs mer om kommande föreläsningar.